"Sberbank nebyla špatná, věděl jsem, že je ruská." Klienti teď vklady dlouho neuvidí

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
28. 2. 2022 17:41
Založit účet u jiné banky, jak doporučují experti klientům Sberbank, zatím Lubošovi Pavlíčkovi z Třeště nepomohlo dostat se k penězům, které jeho rodina ve Sberbank má. Peníze banka nepřevedla, není možné používat její platební karty, s klienty nekomunikuje. Situace banky se zhoršila odlivem klientů po napadení Ukrajiny Ruskem. ČNB zahájila vůči Sberbank CZ kroky k odebrání licence.

Založit účet u jiné banky, jak doporučují experti klientům Sberbank CZ, zatím Lubošovi Pavlíčkovi z Třeště na Jihlavsku nepomohlo dostat se k penězům, které jeho rodina ve Sberbank CZ má. Peníze banka nepřevedla, není možné používat její platební karty, s klienty nekomunikuje. Situace banky se zhoršila odlivem klientů po napadení Ukrajiny Ruskem. Česká národní banka zahájila vůči Sberbank CZ kroky k odnětí její bankovní licence.

První problémy se službou banky měl Pavlíček ve čtvrtek 24. února, kdy Rusko napadlo Ukrajinu. Zatím se pouze zpomalovalo internetové bankovnictví, což si vysvětloval velkým náporem přihlašujících se klientů, bylo ale možné ještě vybírat hotovost z bankomatu.

"Internetové bankovnictví už ale kolabovalo," řekl Pavlíček. V pátek 25. února navštívil banku osobně, žádal o převody svých peněz na nově založené účty v jiných bankách, převedené dosud nebyly. "Ve Sberbank jsem nechal nějakou část, abych měl na zaplacení trvalých příkazů, o kterých do teď nevím, jestli odešly," řekl Pavlíček. Platební kartou Sberbank zaplatil naposledy v sobotu. Od té doby rodina k hotovosti přístup nemá.

"V neděli už karta nefungovala vůbec, internetové bankovnictví fungovalo, ale nedalo se přes něj posílat peníze. Přihlásil jsem se tam, jenom jsem si zjistil, jaké mám účty, jaké mám platby, stáhl jsem si výpis a v tu chvíli to (systém) zkolabovalo znovu. Všiml jsem si, že žádné příkazy zadané v pátek tam nebyly," řekl Pavlíček.

Sberbank zaznamenala v pátek na pobočkách velký nápor klientů, uzavřela je předčasně už ve 14:00 a už neotevřela. Například k liberecké pobočce Sberbank od rána míří klienti navzdory informacím o jejím uzavření. První dveře budovy jsou navíc otevřené, až pak narazí na druhé zamčené dveře. "Chtěla jsem to zkusit, jsem ráda, že nemám v bance běžný účet, ale jen spořicí, jinak bych zůstala úplně bez peněz. Byla jsem tu už v pátek, abych peníze převedla, zavřeli mi ale před nosem," řekla ČTK jedna z žen.

Další muž se snažil vybrat peníze z bankomatu, ale marně. Neukazuje mi to ani zůstatek a vybrat nejde ani u žádné jiné banky. Naštěstí jsem většinu peněz stihnul převést jinak, zbylo mi tam 6000 korun, nechci je tam nechat," řekl muž ČTK.

Pavlíčkovi mají u Sberbank běžné, podnikatelské i spořicí účty, mají od ní i malý úvěr. Jejími klienty se stali poté, co jejich původní banku Sberbank koupila, s jejími službami byli až do čtvrtka spokojení, výhodné podle Pavlíčka byly podmínky spořicích účtů i úvěrů.

"Ta banka vůbec nebyla špatná, věděl jsem, že je ruská, ale recenze měla dobré, že je to jedna z opravdu silných světových bank, neměl jsem žádný problém. Až když se to teď začalo kazit, jsem zjistil, že jsem šlápl vedle," řekl Pavlíček.

Jak postupovat dál neví, podle něho Sberbank s klienty nekomunikuje. Doufá, že peníze dostane zpět díky zákonnému pojištění vkladů bank v Česku. Vklady klientů bank, včetně Sberbank, jsou ze zákona pojištěny do 100 000 eur (zhruba 2,5 milionu korun) pro jednoho vkladatele u jedné banky nebo družstevní záložny.

Hlavním akcionářem Sberbank CZ je ve Vídni sídlící Sberbank Europe, dceřiná společnost největšího ruského bankovního domu Sberbank Russia.

Vyjádření Garančního systému finančního trhu pro Aktuálně.cz

Podle aktuálních informací nelze v tuto chvíli disponovat žádným způsobem s finančními prostředky na účtech Sberbank, zastaveny jsou karetní transakce i internetové bankovnictví. V tuto chvíli tedy klienti musí počkat na další kroky, které povedou k zahájení výplat náhrad pojištěných vkladů.

Garanční systém finančního trhu se již nyní intenzivně připravuje na výplatu těchto náhrad a ihned po té co obdrží Oznámení ČNB o neschopnosti banky dostát svým závazkům spustí tento proces.

Vklady jsou v bankách pojištěny do výše ekvivalentu 100 000 eur. V okamžiku, kdy ČNB oznámí, že banka není schopna dostát svým závazkům, je Garanční systém připraven dle zákona do 7 pracovních dnů zahájit proces výplaty náhrad pojištěných vkladů.

Ubezpečujeme vkladatele, že Garanční systém disponuje dostatečným množstvím finančních prostředků k uspokojení všech oprávněných nároků na výplatu náhrad vkladů.

 

Právě se děje

Další zprávy