Pro auto bez peněz?

Martin Hrdý
12. 8. 2003 0:00
Dávno pryč jsou časy, kdy ten, kdo si chtěl něco koupit, na to musel mít dost peněz. Moderní finanční trhy umožňují chudákům chovat se jako milionáři a milionářům chovat se jako chudáci. Proč si tedy nezajít k nejbližšímu dealerovi pro poslední model Alfy Romeo?

Dávno pryč jsou časy, kdy ten, kdo si chtěl něco koupit, na to musel mít dost peněz. Moderní finanční trhy umožňují chudákům chovat se jako milionáři a milionářům chovat se jako chudáci. Proč si tedy nezajít k nejbližšímu dealerovi pro poslední model Alfy Romeo? Existuje řada způsobů jak se dostat k novému vozu. Zaměřme se ale na situaci, kdy nemáme po ruce dostatek peněz v hotovosti. Pomineme-li možnost krádeže, můžeme si vůz pořídit na dluh. Je pouze otázkou, u koho si zmíněný dluh vzít. Asi nejznámější cestou k pořízení vozu bez peněz je leasing. Leasingová společnost za vás vůz koupí a následně vám ho pronajme. Vy ji ho po stanovenou dobu splácíte a po zaplacení poslední splátky se stanete jeho majitelem. Na leasingu je příjemné i to, že si ho můžete sjednat takřka v každé prodejně nebo autobazaru. Dokonce je již možné vzít si leasing na vůz koupený na inzerát. Stačí dohodnout se s leasingovou společností a ona všechno zařídí. Leasingové společnosti jsou velmi přátelské a za přátelskost se platí. Jelikož má leasingová smlouva spíše charakter smlouvy nájemní, není v naší legislativě považován leasing za úvěrový produkt. Leasingová společnost tedy není povinna zveřejňovat vnitřní úrokovou sazbu, na základě které počítá výši splátek. Leasing má své výhody a také své nevýhody. Mezi nejpodstatnější nevýhody patří zmíněná skutečnost, že se plátce leasingu stává majitelem vozu až po jeho ukončení. Nemůže tedy auto prodat a ani na něm dělat jakékoliv úpravy bez souhlasu leasingové společnosti. Určité riziko existuje i v případě krádeže vozu. Jelikož je pojistníkem leasingová společnost, může nastat situace, kdy pojistné vyinkasuje zmíněná společnost a klient platí nadále leasingové splátky. Jedná se o odstrašující případ a v současnosti by snad již nemělo nic podobného nastat, nicméně v minulosti takové případy byly. Vždy je tedy vhodné si veškeré podmínky týkající se nároků na pojištění před uzavřením smlouvy prostudovat. Další drobnou nevýhodou leasingu je potřeba akontace, tedy navýšené první splátky. Existují již leasingové smlouvy s nulovou akontací, ty ale standardně vyjdou o něco dráž. Zatímco si leasingový nájemce nemůže nabytý automobil odepisovat, může si odečítat ze základu daně leasingové splátky. Standardní leasing má více forem. Mimo výše popisovaný existuje také operativní leasing, který je vhodný spíše pro firmy, které se nechtějí starat o svůj vozový park a jsou ochotny si za to připlatit, a také zpětný leasing, v rámci kterého klient nejdřív své auto leasingové společnosti prodá (inkasuje cenu) a hned na to si ho zpětně koupí na leasing. Zde již jde ale o něco trochu jiného. Alternativou vůči nákupu na leasing je nákup na úvěr. Transakce probíhá podobně, je ovšem o něco složitější. Zatímco leasingovou smlouvu je možné sepsat a realizovat na počkání, o úvěr se musí nejdříve zažádat. Až poté se banka rozhodne, zda si úvěr zasloužíte a zda je vůz váš. To může být někdy problém při nákopu vozu z bazaru, kdy než se banka rozhodne vám úvěr přidělit, může být vyhlédnutý vůz už pryč. Obrovskou výhodou pořízení vozu na úvěr je ale skutečnost, že se okamžitě stáváte jeho majitelem. Je tedy možné dát vůz do zástavy, začít ho odepisovat, udělat si z něho cabrio a nebo ho za několik dní prodat. Máte-li ho náležitě pojištěné, v případě krádeže máte zaručené pojistné plnění. Úvěr je také o něco transparentnější. Zpravidla víte o všech poplatcích a hlavně o vnitřní úrokové sazbě, která je měřítkem "výhodnosti" úvěru. Leasingový koeficient sice vypovídá o tom, o kolik zaplatí klient leasingové společnosti víc, ale to není všechno. Šestiletý leasing bude mít takřka vždy vyšší koeficient než tříletý i přesto, že bude počítaný s podstatně nižší úrokovou sazbou. Drobné nebezpečí hrozí klientovi leasingové společnosti při jejím bankrotu. Jelikož je automobil stále jejím majetkem, může být zahrnut do konkurzní podstaty. V případě krachu banky po vás bude správce konkurzní podstaty chtít pouze splatit poskytnutý úvěr. Velkou výhodou leasingu je jeho jednoduchost. Vše obvykle běží jako na drátkách. Není ale dobré vzít se leasing hned na prvním prodejním místě. Nezřídka se stane, že leasingová splátka na stejný vůz stojí v autobazaru o několik set korun více, než by tomu bylo přímo v leasingové společnosti. I zde tedy platí "dvakrát měř a jednou řež" a obvolat si pár leasingových společností není vůbec od věci. Obecně bývá považován nákup na leasing za dražší. Je ale dobré dívat se po akčních nabídkách. V některých případech totiž lze vyhledat zvýhodněné nabídky, které nejen že přijdou levněji než úvěr, ale dokonce i levněji než prodej v hotovosti. Jde o vzácné nabídky "s nulovým navýšením", kdy klient díky nepenalizovanému zpoždění platby de facto vydělává na úrokovém výnosu.

 

Právě se děje

Další zprávy