Asi si musíme zvyknout, že s novým jízdním řádem přichází v půlce prosince i zdražení jízdného - především toho, které činí ceny za dráhu snesitelnými. Psali jsme o tom loni, a už je to tu zas: zdraží výhodná kilometrická banka, připlatit ale musíte i za rodinné výlety o víkendu nebo za cestování do Brna.
Nedávno jste si zde mohli přečíst informace o cenách za cestování novými vlaky Pendolino. Od půlky prosince se ale chystají v cenách Českých drah i další novinky - jejich hlavním cílem má být vyšší atraktivita osobní železniční dopravy. Kromě zrychlování spojů a modernizace starých souprav (např. motoráky na regionálních tratích) či zavádění nových mezinárodních spojů ale došlo i na "úpravy cen." Základní tarify se sice nezměnily, ale...
Kilometrická banka: opět 100 Kč navíc
Před loňskými Vánoci zdražila kilometrická banka z 1200 Kč na 1300 Kč; od 11. prosince 2005 už za ni musíte dát 1400 Kč. Toto "předplatné" na 2000 km jízdy se musí projezdit po úsecích dlouhých minimálně 100 km během půl roku, a je mezi cestujícími velmi populární. Jednak proto, že umožňuje jezdit vlaky IC a EC bez příplatku (60 Kč), za druhé proto, že s cenou 65 haléřů za km patří k nejvýhodnějším nabídkám.
Bohužel, po zdražení bude cena 70 haléřů za km už srovnatelná s běžným zákaznickým jízdným (příklad: z Plzně do Přerova pojede zákazník rychlíkem za 260 Kč, z KMB si odečte 388 km za 271,60 Kč). Jediná úspora, kterou tak klienti s KMB budou mít i nadále, budou ušetřené dvě stokoruny ročně za zákaznickou kartu, a právě příplatky IC a EC.
TIP: Pokud využíváte kilometrickou banku, do 10.12. si ji můžete koupit za starou cenu; platit vám může začít až od února 2006 (a tedy do srpna). |
Zdražují i SONE+ a cesty do Brna
Aby rodiny s dětmi neměly víkendové výlety osobními vlaky tak levné, zdražují ČD o 30 korun poplatek za slevu SONE+. Ta umožňuje výhodné víkendové cestování pro celou rodinu, a to po Česku i v blízkém příhraničí.
Další změnu ceny "ocení" ti, kdo jezdí vlakem do Brna: s novým jízdním řádem končí platnost speciální relační slevy. Na cestu za 130 či 160 Kč můžete zapomenout: Zaplatíte za ni 182 Kč (zákaznické jízdné v rychlíku), 242 Kč (zákaznické jízdné v IC/EC) či 178,50 Kč (s kilometrickou bankou).
Takže?
Mluvčí ČD cenové změny vysvětlil tím, že je třeba zavřít nůžky mezi nejdražším a nejlevnějším jízdným. Pokud si to přeložíme, je vzkaz jasný: Jestliže jste našli nějakou nabídku, která byla cenově výhodná, nebojte se, my vám ji zdražíme.
PERLIČKA: Na tiskové konferenci mluvčí ČD konstatoval, že relační sleva Praha-Brno drahám stejně nezískala nové cestující: že s ní prostě vlakem jezdili ti, kdo ho používali i před jejím zavedením, a kdo s ním budou jezdit i nadále (opravdu budou?). |
Pikantní také byla slova mluvčího o tom, že cesta vlakem EC zdražuje vlastně jen o 18 Kč. To se ale týká jen majitelů kilometrické banky: závazek procestovat s drahami během pár měsíců tisíce kilometrů se ale od jednorázové výhodné jízdenky "nepatrně" liší. |
Novinkami ve svém sazebníku České dráhy potvrzují, že pokud s nimi někdo chce (či musí) cestovat, budou se z něj snažit vymáčknout peníze, dokud je bude ochotný dávat. Dokud třeba nepřesedne na autobus...
Víte co vám dnes přináší naše FINANCE? Klikni a zjisti nejnovější informace ze světa financí!!