Praha – Poplatek za výpis z účtu zaslaný elektronickou cestou chce od klientů z řad občanů už pouze jediná banka. Podnikatelům nebo firmám jej v různé formě účtuje pět bank. Ve všech případech ho ale v zásadě musí platit jen zájemci, kteří chtějí elektronický výpis častěji než jednou měsíčně.
Ukazují to data, která online deník Aktuálně.cz získal od analytické společnosti Scott & Rose, provozující databázi Finparáda.cz.
Právě poplatek za výpis z účtu zaslaný elektronickou cestou nyní zvítězil v desátém ročníku ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek, pořádané webem BankovniPoplatky.com.
Měsíční výpis je vždy zdarma
Všechny tuzemské banky nyní běžným občanům nabízejí elektronický výpis z účtu zdarma – s výjimkou jediné. Komerční banka sice poskytuje zdarma měsíční výpis, ale při týdenní frekvenci chce 40 korun měsíčně. Pokud klient vyžaduje výpis po každém dni, v němž dojde k pohybu na účtu, zaplatí Komerční bance 200 korun.
„Všichni retailoví klienti Komerční banky mají možnost získat měsíční elektronické výpisy zdarma a drtivá většina z nich tuto možnost také využívá. Měsíční periodicita výpisů je našimi klienty preferovaná,“ říká k tomu Michal Teubner z tiskového oddělení banky.
Na přímou otázku ohledně možného zrušení poplatku nebo vysvětlení vyšších nákladů Teubner neodpověděl. „Komerční banka má v posledních letech velmi stabilní ceny za poskytované produkty a služby. Kontinuálně s tím ale sledujeme i profitabilitu našich produktů a služeb,“ dodal pouze.
Máme vyšší náklady
Spíše výjimkou je účtování tohoto poplatku také pro klienty z řad podnikatelů a firem, v různých variantách jej nicméně vybírá pět bank – Česká spořitelna, Komerční banka, GE Money Bank, Expobank a Waldviertler Sparkasse Bank.
Pokud chtějí podnikatelé a malé firmy po České spořitelně pravidelný výpis elektronicky častěji než měsíčně, připlatí si 15 korun. „Naprostá většina našich klientů využívá elektronické výpisy v měsíční či čtvrtletí frekvenci, které jsou zdarma. Aktuální přehled transakcí také sledují online v internetovém bankovnictví, nebo nově i v aplikaci Můj stav. Výpisy v jiné frekvenci pro nás znamenají dodatečné servisní a IT náklady na vygenerování a zálohování v datovém úložišti,“ vysvětluje Klára Pačesová z tiskového oddělení České spořitelny. Banka nyní žádnou změnu v cenách služeb nechystá.
Komerční banka chce po podnikatelích a malých firmách za týdenní a denní výpisy stejné částky jako po občanech. Korporátní klienti mají platit 95 korun (za měsíc) při týdenní frekvenci a 395 korun při denní.
Malá Waldviertler Sparkasse Bank chce tři koruny za týdenní i denní výpis. Frekvenci elektronických výpisů zohledňují v ceně balíčku pro firmy také GE Money Bank a Expobank.
Absurdní poplatek mizí ze sazebníků
„Tento poplatek už postupně mizí ze sazebníků bank. To hlasování v anketě bude další roky těžší a těžší, protože ty skutečně absurdní poplatky už zvoleny byly," říká organizátor ankety Patrik Nacher z webu BankovniPoplatky.com.
Na druhém místě letos skončil poplatek za zadání příkazu či změny trvalého příkazu přes internetbanking, třetí pak poplatek za autorizační SMS. Do finálové pětky lidé vybrali ještě výši poplatku za vklad na účet na přepážce třetí osobou a poplatek za změnu osobních údajů (například trvalého bydliště či příjmení).
Před rokem v anketě zvítězil poplatek za vedení účtu k úvěru, kolem něhož se mezi bankami a jejich klienty vedla tvrdá bitva. Soudy se nakonec v drtivé většině případů přiklonily k názoru bank, že si tyto poplatky účtují v souladu se zákony. Většina bank nicméně poplatek za správu či vedení úvěrového účtu odstranila, většinou však jen pro nové smlouvy.
Kromě zmíněných poplatků zvítězily v předchozích ročnících ankety také poplatek za příchozí platbu, za výběr z bankomatu vlastní banky, za vedení běžného účtu, za nadměrný vklad, za vklad na přepážce na vlastní účet, za výběr na přepážce z vlastního účtu, za předčasně splacený úvěr a za zjištění zůstatku přes bankomat.