Zmatek kolem digitalizace srazil dolů prodeje televizí. Fotbal a olympiáda nepomohly

Janis Aliapulios Marek Miler, Janis Aliapulios
7. 10. 2016 13:00
Za prvních šest měsíců roku si Češi koupili 301 tisíc nových přijímačů – o osm procent méně než ve stejném období loni. Může za to nejistota kolem plánované další fáze digitalizace. Televizi, která bude schopna přijímat nový signál DVB-T2, má nyní podle odhadů obchodníků dvě až pět procent domácností.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: ČTK

Praha – Celou první polovinu letošního roku neměli Češi jasno v tom, jaké televizní přijímače si mají koupit, aby fungovaly i v novém formátu pozemního digitálního vysílání, na který Česko přejde v roce 2021. Data od prodejců teď ukázala, že nejistota spojená s přechodem na novou technologii se podepsala na prodejích přístrojů.

Za prvních šest měsíců roku si lidé koupili 301 tisíc nových přijímačů – o osm procent méně než ve stejném období loni. V prvním čtvrtletí byl propad dokonce jedenáctiprocentní, ukazují data od společnosti GfK specializující se na průzkum trhu.

K poklesu došlo i přes to, že původně výrobci a prodejci čekali meziroční růst trhu až o pět procent, říká Petr Valoušek, regionální manažer společnosti TP Vision, která vyrábí a distribuuje televize Philips.

Vyšší zájem zákazníků o televizní přijímače se čekal především kvůli velkým sportovním událostem, které obvykle prodejům televizí pomáhají. Šlo například o květnové mistrovství světa v hokeji, fotbalové mistrovství Evropy v červnu a červenci a srpnové olympijské hry v brazilském Riu.

"Druhá polovina roku zatím vypadá, že bude podle předpokladů, ale nedoženeme už ztrátu, kterou jsme utrpěli v první půlce roku," říká Valoušek.

Situace z počátku roku je zažehnána také podle Marka Sojaka, marketingového manažera společnosti LG Electronics. "Pokles prodejů jsme v této souvislosti zaznamenali, ale šlo jen o krátkodobé výkyvy, které rychle odezněly," tvrdí Sojak

Další fáze digitalizace

Asi 2,5 milionu domácností, které přijímají televizní signál klasickou anténou, čeká přechod na nový standard digitálního vysílání, označovaný jako DVB-T2. Ten nahradí stávající DVB-T na začátku roku 2021.

Změna souvisí s tím, že se část frekvenčního pásma, které v současnosti využívá televize, uvolňuje v celé Evropě pro mobilní operátory. Telekomunikační firmy tak získají prostor pro sítě vysokorychlostního mobilního internetu.

Příprava přechodu na DVB-T2 ale měla v Česku zpoždění. Prodejci a výrobci televizí si ještě na začátku roku stěžovali, že stále nevědí, jakou technologii stát nakonec zvolí. Zákazníkům proto nedokázali s jistotou říci, které modely prodávaných televizorů budou v budoucnosti funkční. Vláda nakonec schválila strategii přechodu až v červenci. V srpnu pak na strategii navázal Český telekomunikační úřad, který stanovil technické parametry nového formátu vysílání.

Neplacený digitální signál pro příjem televize, s klasickou anténou na střeše domu, využívá asi 56 procent domácností. Placeného příjmu po kabelu, internetu nebo přes satelit se změna nedotkne. Česko na novou technologii pozemního vysílání začne přecházet už příští rok, kdy postupně začne souběh obou systémů, aby se zákazníci mohli na změnu připravit.

Aby televizní přijímač fungoval pro příjem pozemního signálu i v příštím desetiletí, musí zákazníci kupovat přístroj s označením technologie H.265 HEVC. Jiné přístroje nebudou fungovat a domácnost si bude muset koupit set-top-box. To znamená dodatečný náklad za stovky korun a jeden dálkový ovladač navíc. Televizi, která bude schopna přijímat DVB-T2, má nyní podle odhadů obchodníků dvě až pět procent českých domácností.

Přístroje získávají certifikaci

České radiokomunikace, které jsou největším tuzemským provozovatelem televizní vysílací sítě, se obávají, že vynucená změna poškodí vysílací byznys a přiměje domácnosti odejít k jiným, byť placeným, formám příjmu televize. Proto na sebe firma vzala roli, která obvykle spíše přísluší státu: od září začala s testováním jednotlivých modelů televizorů.

Televize, které jsou odzkoušené na novém formátu vysílání, získají nálepku s označením "DVB-T2 ověřeno". Na stejnojmenný web firma také umístila databázi ověřených modelů televizí. Dosud jich je téměř 500 od deseti výrobců.

"S výrobci při testech úzce spolupracujeme a dosavadní výsledky ukazují, že kompatibilních přijímačů bude na českém trhu dostatek a diváci nebudou mít problémy s jejich sháněním," uvedl ředitel regulace a strategie Českých radikomunikací Marcel Procházka.

 

Právě se děje

Další zprávy