Praha – Síť samoobsluh a večerek Můj obchod, kterou zásobuje a sdružuje pod společnou značkou velkoobchod Makro, velmi rychle roste. “Teď na podzim otevíráme pětistou prodejnu,” říká Guillaume Chêne, šéf Makra pro Česko. Ještě před rokem měla síť „jen“ 360 obchodů.
“Příští rok plánujeme otevřít dalších 150 prodejen,” dodává Chêne. Na rozdíl od dalších sítí, jako je třeba Žabka patřící řetězci Tesco, si Makro podchytilo hlavně obchody mimo Prahu a velká města. “Většina našich prodejen je určitě v regionech. Více než 200 jich máme v malých vesnicích. Společně s obchodyv menších městech a regionálních centrech tvoří přes 90 procent naší sítě,” upřesňuje Chêne. V Praze je 54 prodejen Můj obchod, tedy asi desetina.
Prodejny Můj obchod nejsou klasickou franšízou. Velkoobchod Makro poskytuje nezávislým obchodníkům provozujícím tyto samoobsluhy a večerky marketingovou podporu, učí je prezentaci zboží a kultivuje jejich prodejny výměnou za to, že od něj obchodník odebírá zboží v “předepsaném” množství. Pojišťuje si tak stovky odběratelů - obchodníci tvoří asi třetinu všech klientů Makro.
Mezi sítěmi malých prodejen je Můj obchod jasným lídrem trhu. Ambici mít pět set menších obchodů měla dříve i síť Žabka. Její expanze se ale zastavila na zhruba sto dvaceti, z toho většina připadá na Prahu a Středočeský kraj. S dalšími lokalitami pro rozvoj teď Žabka příliš nepočítá.
Makro zásobuje zbožím také restaurace, hotely, elektronické obchody a další firmy. Otevírat například svou vlastní síť v gastronomii po vzoru obchodů ale zatím neplánuje. Řetězec v Česku utrží ročně téměř 29 miliard korun.