V Česku vláda od pátku omezila možnost společného nakupování na maximálně dvě osoby. "Vláda omezuje svobodu pohybu a pobytu tak, že lze vstupovat do nákupních center, do prodejen a provozoven služeb, s výjimkou provozoven stravovacích služeb, a pobývat v nich nejvýše ve skupinách po 2 osobách a tak, že mezi skupinami je rozestup alespoň 2 metry; toto omezení se nevztahuje na osoby mladší 15 let doprovázející zletilou osobu ze společné domácnosti," uvádí se ve vládním usnesení k nově vyhlášeným opatřením.
Dnešní opatření graficky. pic.twitter.com/50XBr2spH0
— Roman Prymula (@profesorPrymula) October 8, 2020
Přestože jde primárně o zodpovědnost zákazníka, kromě nošení roušek tak obchodní řetězce budou ještě o něco bedlivěji sledovat a případně usměrňovat nakupující také v dodržování odstupů. Už nyní přitom mají v provozu systém celé řady upozornění, jak zákazníkům rozestupy připomínat - ať už jde o plakáty na prodejně, samolepky na zemi či interní rozhlas.
V Belgii například obchodní řetězec Delhaize už na jaře zakázal používání ručních nákupních košíků. "Používání košíků již není povoleno, lidé smí používat pouze nákupní vozíky. Kromě jiného kvůli zachování odstupů mezi zákazníky," popsal v březnu pro belgický server Bruzz tiskový mluvčí Delhaize Roel Dekelver. "Na prodejnách bez vozíků jsou košíky i nadále, Delhaize ale žádá zákazníky, aby si pokud možno nosili vlastní nákupní tašky," dodal.
V Česku se takové opatření obchodní řetězce zavést zdráhají. Argumentují mimo jiné i tím, že se zákazníky je ohledně rozestupů rozumná domluva.
"Nechceme omezovat naše zákazníky a přikazovat jim, že mají nakupovat jen do vozíku, které obvykle slouží pro větší nákupy. Ve většině obchodů máme samoobslužné pokladny, nakupování do košíku a placení přes tento typ pokladen výrazně zrychluje nákupní proces a tím pádem nedochází k větší koncentraci zákazníků v obchodech," vysvětluje pro on-line deník Aktuálně.cz mluvčí prodejen Tesco Václav Koukolíček.
Podobného názoru je i Lutfia Volfová z Globusu. "Ne, takové opatření neplánujeme zavádět. Tento problém neřešíme a možná je to dané i tím, že většina zákazníků s malými košíky využívá samoobslužných plateb, kde se díky velké efektivitě fronty prakticky netvoří," dodává.
V exponovaných časech se sice podle ní stává, že zákazníci u obsluhovaných úseků nedodrží vyznačené rozestupy ve frontách, stále ale reagují na upozornění personálu.
Podle Tomáše Kubíka z Penny Marketu většina zákazníků k nákupu využívá právě nákupní vozíky. "Někteří zákazníci, kteří potřebují nakoupit rychle nebo jen několik málo položek, ovšem preferují pro nákup košíky," říká s tím, že většina zákazníků rozestupy dodržuje. "Proto k omezení využívání nákupních košíků v tuto chvíli nevidíme důvod," uvádí Kubík.
Další tlak na dodržování rozestupů prozatím nehodlá vyvíjet ani Lidl, Kaufland nebo Albert. "Řada doporučení v našich prodejnách se pak shoduje se zahraničím, například pravidlo mít připravený a rozmyšlený nákup a uskutečnit ho co nejrychleji, nezdržovat se v prodejně a nakupovat samostatně, nikoliv s rodinou. Další restrikce v nakupování jsou dle našeho názoru zbytečné, zákazníci jsou ukáznění," doplňuje šéf komunikace prodejen Albert Jiří Mareček.
Semafor zastaví davy zákazníků
Tesco nicméně přišlo s pilotním projektem takzvaného semaforu, který se testuje i na českém trhu. Systém, který v tuzemsku momentálně běží ve 20 obchodech, umožňuje díky kamerám evidovat aktuální počet zákazníků na prodejní ploše.
A can Tesco han posat un semàfor pic.twitter.com/QS6JT1dDzM
— Marc Esteve (@barratemple) September 1, 2020
Pokud jejich množství překročí vytyčenou hranici, která je jasně zřetelná na obrazovkách na prodejně, nově příchozí zákazník musí s nákupem počkat.
"V případě, že by vstoupila v platnost opatření ohledně maximálního možného počtu zákazníků na prodejní ploše, jako je tomu například na Slovensku, tak je možné tento systém využít," vysvětluje pro Aktuálně.cz Koukolíček.
Právě na Slovensku platí od 1. října znovu omezení pro počet zákazníků v prodejnách - až na výjimky na každého kupujícího musí připadat alespoň deset metrů čtverečních plochy obchodu.