"Mohu potvrdit, že Orsay je v závěrečných fázích jednání o prodeji svých prodejen v Česku a na Slovensku. Pokud se to nepodaří, Orsay zde vstoupí do insolvence a prodejny uzavře," uvedl pro časopis Forbes koncem května anonymní zdroj obeznámený s průběhem vyjednávání.
Podle tohoto zdroje byl na prodej slovenských poboček čas do konce května, u českých je pak do konce června. Společnost přitom na dotazy médií ohledně své budoucnosti nereaguje.
Mateřská firma loni přiznala finanční problémy, do kterých se dostala mimo jiné v Německu nebo v Rakousku. V Česku řetězec podle poslední zveřejněné účetní uzávěrky za rok 2020 vykázal ztrátu přesahující 117 milionů korun, která byla způsobena celosvětovou pandemií a s tím spojeným uzavřením poboček.
Orsay ale není jedinou módní značkou, která se v posledních letech dostala do úzkých. Své české prodejny postupně uzavřel i francouzský módní řetězec Promod. Provozoval jich zde přitom kolem dvou desítek.
Promodu v účetním roce 2019/2020 klesly tržby o 18 procent na 164,6 milionu korun. Zisk zvýšil o 2,4 milionu korun, zároveň vzhledem k dalšímu vývoji ale ve výroční zprávě uvedl, že pandemie koronaviru má významný vliv na jeho obrat.
Na českém trhu v roce 2020 skončila také francouzská oděvní síť Camaieu, loni v listopadu se dostala do úpadku. Do insolvence se s přičiněním covidu dostaly i české značky Pietro Filipi a Kara.
V módě je velká konkurence
"Příchody a odchody se odehrávají po celém světě průběžně, nejen na českém trhu v uplynulém období," podotýká pro online deník Aktuálně.cz vedoucí pronájmu maloobchodních prostorů pro střední a východní Evropu z Cushman & Wakefield Jan Kotrbáček.
"Poslední dva roky poznamenané covidovými restrikcemi samozřejmě na síle moc nepřidaly, nicméně i toto období přinese vedle poražených i vítěze. Těmi obvykle bývají ti, kdo se dokážou nejlépe přizpůsobit situaci," pokračuje.
Firmy podle něj musí reagovat hlavně na postupné změny v zákaznickém chování. "Klíčem k tomu jsou neustálé inovace, investice do digitalizace prodeje a do komunikace se zákazníky," dodává Kotrbáček.
Podle dat společnosti Cushman & Wakefield opustilo Česko předloni celkem 14 značek. Kotrbáček se domnívá, že jejich strategie na českém trhu nefungovala.
Oproti tomu loni do tuzemska vstoupilo hned 12 značek z módního odvětví. Šlo například o značky HalfPrice, Versace, Modivo nebo Primark, který je známý nízkými cenami.
"Červnové otevření první a největší prodejny Primarku v centru města ve střední a východní Evropě na pražském Václavském náměstí bylo nejvýznamnějším vstupem nové značky ze segmentu rodinné módy a doplňků na zdejší trh - nejen letos, ale za uplynulých deset až patnáct let," připomněl Kotrbáček.
"Posledním podobně významným příchodem bylo otevření prodejny H&M v roce 2003, předtím například značek Zara, C&A, Marks & Spencer či New Yorker," dodal.
Primark, kterému se ovšem koronavirová pandemie ve světě také nevyhnula, letos plánuje v Česku otevření druhé prodejny, a to v Brně. Značka má vstoupit také na slovenský trh.
Video: "Jsem zvedává. Chci to porovnat s Drážďany," svěřovali se lidé při loňském otevření obchodu Primark v Praze.