"Nákupní horečka se projevila i u českých a slovenských spotřebitelů," potvrzuje Mária Hukelová z analytické společnosti Nielsen, která zmapovala obchodní data v období od 24. února do 1. března a porovnala je s těmi z loňského roku.
Čísla mluví jasně: Z oblasti potravin nejvíce vzrostly tržby za mouku, a to čtyřikrát. Dvakrát více se prodávaly těstoviny, kuchyňský olej i rybí konzervy.
Vlhčené ubrousky zaznamenaly v 9. týdnu letošního roku čtyřikrát vyšší tržby než loni, mýdla třikrát, dezinfekce pro domácnost a univerzální čističe pak dvakrát.
Konkrétně třeba u dezinfekcí ovšem není za nárůstem tržeb pouze vysoký zájem zákazníků, ale také vyšší cena. "Osobně myslím, že se jednalo o kombinaci obojího, tedy že vzrostlo množství prodaného zboží, ale zároveň toho obchodníci využili a zvýšili i ceny," uvádí analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.
Podle srovnávače Heureka.cz vzrostly ceny za dezinfekce za poslední dny v některých případech až trojnásobně. Zboží se navíc v mnohých obchodech stalo dočasně nedostupným.
Celkově se nákupní koš v 9. letošním týdnu zvětšil oproti loňsku o 13,5 procenta.
Společnost Nielsen sledovala obchody s týdenními tržbami nad 35 milionů korun. Konkrétně tedy Albert, Billu, Penny, Globus, Kaufland a Tesco. Dále dm drogerii, Rossmann, Tetu a Top Drogerii.
I když Slovensko zaznamenalo první potvrzený případ onemocnění Covid-19 až v uplynulém víkendu, Slováci podle analýzy Nielsen situaci v Česku pečlivě sledovali a začali se v daném týdnu také předzásobovat.
V případě vybraných potravin byl u tamních prodejců nárůst tržeb podobný, v případě dezinfekčních prostředků nicméně Slováci tak "akční" jako Češi nebyli. Například toaletní papír se prodával 1,4krát více a plenkové kalhotky stejně tak.