Důležitým trendem je fakt, že čím dál více kamených obchodů spouští prodej svého zboží na internetu. Jaké trendy nás čekají?
Tržby internetových obchodů v roce 2007 budou růst o třetinu
Předpokládaný růst internetových prodejů vzroste meziročně o 35 procent. V minulém roce byl nárůst online nakupujících meziročně ještě o pět procent rychlejší. Letošní zvýšení počtu nakupujících bude způsobeno hlavně zvyšující se penetrací vysokorychlostního internetu. Shodují se největší provzovatelé internetových obchodů
Již více než čtyři pětiny uživatelů internetu v Česku má zkušenost s online nákupem. Podle žebříčku vydaného OECD, srovnávajícího počet připojených na sto obyvatel, patří Česko v penetraci broadbandu na 23. místo.
Až za ČR skončilo například Irsko, sousední Polsko či Slovensko.
Prodejnost zboží
Hlavní prodávaný sortiment internetových obchodů je již několik let podobný: knihy, časopisy, výpočetní technika, domácí spotřebiče (ledničky, pračky, myčky), spotřební elektronika (digitální fotoaparáty, MP3 přehrávače, domácí kina, televizory, DVD, navigace) a sezónní zboží (sekačky, pneumatiky, bazény).
V tomto roce se předpokládá pokračování tohoto trendu, nicméně velký nárůst by mohl nadále zaznamenávat online prodej zájezdů.
"Vánoce pro internetové obchody začínají již v říjnu a tržby rostou každoročně o 100 až 150 procent oproti stavu v běžném roce. I v roce 2007 předpokládáme v předvánočním období nárůst tržeb až o polovinu ve srovnání s rokem 2006," potvrzuje mluvčí společnosti Kasa.
Hlavní nákupní hodina na internetu
Nákupní špička na internetu je uprostřed pracovního dne vyjma pauzy na oběd a dopoledne před obědem (okolo 11 hodiny). O víkendu se nakupuje více večer a to zejména v neděli. Souvisí to s faktem, že internet k nakupování či k vybírání zboží využívají lidé v zaměstnání.
Tento stav je již několik let stabilní a lehký posun uvidíme zejména z večerních hodin na dopoledne.
Kamenné prodejny spouštějí své internetové obchody
V minulém roce spustily své internetové obchody velké řetězce jako Datart a ElectroWorld. Jistě i v roce 2007 budou investovat do rozvoje svých internetových obchodů velké částky a paradoxně tak pomohou celému trhu. Předpokládáme, že již zavedené velké obchodní domy na českém trhu to neohrozí a budou vykazovat stabilní růst.
Příchod nového velkého hráče na český trh nepředpokládáme. V tomto roce může dojít naopak ke konsolidaci velkých internetových obchodníků. Dle průzkumů GfK z polovinu roku 2005 udělalo TOP6 obchodníků 78 % obratu z celkového obratu 35 předních obchodů na internetu, které se průzkumu zúčastnily.
Rok 2006 rozdíl mezi velkými a malými i nadále prohloubil.
Nadále poroste prodej na splátky přes internet
Internetový prodej na splátky již 3 roky stabilně meziročně roste a dosahuje již shodného poměru oproti jiným platbám jako v kamenných obchodech. Z tohoto důvodů očekáváme, že poroste shodně jako internetový trh (okolo 35 %). Přední prodejci nabízí též splátky bez nutnosti navštívit kamennou provozovnu prodejce, tzn. vše je možné uzavřít distančně.