Předvánoční evergreen: dráhy zdražují

Kristina Procházková
16. 11. 2006 0:00
Po optimistické "ochutnávce" zveřejnily České dráhy další novinky, které přinese nový jízdní řád. Tyto novinky většinou znamenají zdražení, a to především pro majitele In-karet. Ale nejen pro ně.
Foto: České dráhy

Minulý týden jste si mohli přečíst, jakou atraktivní slevu připravily České dráhy pro své stále klienty. Možnost jezdit mezi jakýmikoli krajskými městy za 140 Kč je pro zákaznickou In-kartu dobrá reklama, jinak ale její majitelé moc potěšeni nebudou.

Zákaznické jízdné zdražuje

Jízdné, na které má klient nárok po zakoupení zákaznické karty, se totiž pro většinu vzdálenostních pádem zvýší, a to v některých případech o desítky korun. Stejné naopak zůstává jízdné "obyčejné" - tedy cena, kterou zaplatí "sváteční" cestující za jednu jízdu.

trasa km stará cena nová cena
Olbramovice - Votice 4 7 Kč 7 Kč
Brno hl.n. - Šlapanice 14 16 Kč 15 Kč
Ostrava - Opava 28 28 Kč 28 Kč
Mělník - Ústí n.L. západ 63 55 Kč 62 Kč
Olomouc - Ostrava 106 80 Kč 91 Kč
Plzeň - Praha 114 86 Kč 99 Kč
Děčín - Praha 129 100 Kč 113 Kč
Praha - České Budějovice 169 162 Kč 143 Kč
Ostrava - Praha 358 260 Kč 297 Kč

Logiku zvýšení přitom dráhy objasňují sjednocením výpočtu zákaznického jízdného: nově bude vždy o 30% nižší než jízdné obyčejné (podobně byly na jaře zdůvodněny změny cen zpátečního jízdného).

Zdražení i pro občasné cestující

Zpáteční jízdenka byla vítanou příležitostí, jak si mohli cestování vlakem zlevnit i lidé, kteří jím jezdili zřídka. Kdo si totiž koupí jízdenku pro cestu tam i zpět ve dvou dnech, jede za cenu dokonce nižší než zákaznickou.

Zpáteční jízdné se totiž počítá jednotně, pro majitele In-karet i ostatní cestující: je vždy o 5 procent levnější než to zákaznické. Znamená to tedy, že když podražilo zákaznické jízdné, připlatí si cestující i za jízdenku zpáteční. Například víkendová cesta z Prahy do Ostravy tak podraží ze 494 Kč na 564 Kč.

Zlevnění jen okrajová

"Výměnou" za zdražení přicházejí České dráhy i s výhodami. Lepší služby za stejnou cenu nabídne zlevněná jízdenka SONE+: možnost rodin cestovat v jeden víkendový den na společnou jízdenku v celé síti ČD a v příhraničí.

SONE+ cena současná platnost platnost od 10.12.2006
až 5 osob (max. 2 starší 15 let) 160 Kč osobní vlaky osobní a spěšné vlaky
360 Kč spěšné vlaky, rychlíky, expresy spěšné vlaky, rychlíky, expresy, IC a EC (+místenka 30 Kč/os.), SuperCity (+místenka 200 Kč/os.*)
* u majitele In-karty je cena 86 Kč

Téměř jako "zlevnění" nejspíš uvítají uživatelé kilometrické banky zprávu, že se její cena letos nemění (v minulých letech ji totiž dráhy zdražovaly o 100 Kč.

Poslední avizovaná sleva je určena pro majitele In-karet, budou mít totiž levnější místenky (tzv. rezervace Rail plus) na mezinárodní vlaky (30 Kč, ostatní 86 Kč) a na vlak SuperCity (86 Kč, ostatní 200 Kč).

Vlaků SuperCity přitom přibude: kromě současného spoje Praha-Ostrava vlakem Pendolino se do této kategorie zařadí i některé vlaky jezdící do Vídně a Bratislavy.

Uvidíme, co konkurence

Současná "escéčka," spoje mezi Prahou a Ostravou, přitom budou mít od 10. prosince konkurenci. Společnost Railtrans nasadí do provozu 8 párů spojů, které budou zákazníkům k dispozici ze jednotnou cenu 240 Kč.

Že se jedná o výhodnou nabídku, dokazuje následující tabulka. Zatímco tarif RT Express je dostupný každému i při jednotlivé jízdě, ČD nabízejí levnější cestování jen majitelům In-karet (600 Kč/3 roky), kteří si jízdenku rezervují i zaplatí na internetu a ještě se vejdou do limitu zlevněných jízdenek pro daný den.

I cesta s kilometrickou bankou (předplatné 2000 km za 1400 Kč, které je nutné využít během půl roku) je méně výhodná než cena Railtransu.

jízdenka Praha - Ostrava cena platí pro vlaky
eLiška 140 Kč ČD: R, EC, IC
eLiška + rezervace Rail plus 226 Kč ČD: SC Pendolino
jednotné jízdné 240 Kč Railtrans
Kilometrická banka 246 Kč ČD: R, IC, EC
zákaznické jízdné 297 Kč (357 Kč) ČD: R (IC, EC)
obyčejné jízdné 424 Kč (484 Kč) ČD: R (IC, EC)
obyčejné jízdné SC 500 Kč ČD: SC Pendolino

A co mýtné?

Další výhodu by Českým drahám mohlo přinést zavedení mýtného. Pokud dopravci nezískají výjimku - a u dálkových spojů se to neočekává -, mohl by se cenový rozdíl mezi autobusem a vlakem na mnoha trasách zmenšit. Například cesta se Student Agency do Brna by měla přijít na 180 Kč, přeprava rychlíkem přijde na 182 Kč a s eLiškou i v InterCity zaplatíte 140 Kč.

 

Právě se děje

Další zprávy