Praha - Obchodní řetězce by se měly více zaměřit na to, aby jim nechybělo zboží, které inzerují v letácích. Prázdné regály totiž dokážou naštvat každého třetího zákazníka. Ukázala to anketa Aktuálně.cz, které se účastnilo přes 7200 hlasujících. Z deseti možností mohli lidé vybrat jen jedinou.
Dlouhé fronty pak nejvíce rozčilují téměř pětinu Čechů. A zkažené, špatné či poničené zboží (zejména ovoce a zeleninu) považuje za největší prohřešek maloobchodních sítí 12 procent respondentů. Jen o trochu méně lidí uvedlo jako hlavní nedostatek matoucí slevy.
Co vám nejvíce vadí při nakupování | |
Nešvar | Podíl |
Chybí zboží z letáku | 31 % |
Dlouhé fronty | 18 % |
Špatné ovoce a zelenina | 12 % |
Matoucí slevy | 12 % |
Málo místa za kasou | 7 % |
Špinavé košíky | 6 % |
Komplikace na pokladnách | 5 % |
Úzká parkovací místa | 4 % |
Asistent, který neporadí | 3 % |
Málo parkovacích míst | 1 % |
Zdroj: Anketa Aktuálně.cz, k 12. listopadu hlasovalo 7257 čtenářů |
Vedle deseti největších prohřešků, z nichž si čtenáři mohli vybírat v našem přehledu, si lidé stěžovali i na další věci.
Například na hlasitou hudbu, která je obtěžuje při vybírání zboží. "Někdy hraje tak hlasitě, že je nemožné se domluvit s obsluhou u váženého zboží. Omílané smyčky o tom, jak je obchod bezva, jsou vyloženě provokující. Zvlášť, když člověk stojí v nekonečné frontě," popisuje čtenářka Markéta Hoskovcová.
Řadě lidí vadí také to, že nemohou najít konkrétní výrobek a nachodí zbytečně desítky metrů, než ho v nelogicky uspořádaných regálech najdou. Procházení úzkými uličkami jim navíc komplikují špatně seřízená kolečka vozíků, s nimiž se musí zákazníci prát, aby je přiměli jet rovně, anebo drátěné klece, které jsou uprostřed uliček postavené proto, aby upozornily na výhodné zboží.
Když malý prostor v uličkách zatarasí navíc doplňovači zboží, je z toho zácpa, kterou by měl řídit policista. "Nedá se projet ani jedním vozíkem a míjení se s druhým je složitější než řešení na rušné křižovatce bez označení. Prohlédnout si nabídku v regálech je problematické, protože když se zastavíte, za vámi netrpělivě podupávají další zákazníci, kteří nemohou v zúžené uličce projet," popisuje čtenářka Anna Pospíšilová.
Několik zákazníků si stěžovalo i na to, že v obchodech chybí čtečky kódů pomáhající odhalit správnou cenu výrobku, která je u pokladny často jiná, než je napsáno na regále. Dalším vadí vysoko umístěné zboží v regálech či naopak výrobky umístěné těsně nad podlahou. "Divím se, že řetězce ještě nenapadlo půjčovat podložku, aby si zákazník mohl uvedené popisy přečíst a případně se i ke zboží dostat, pokud je 'utopené' v zadní části regálu," říká Vladimír Šťastný.
Několik čtenářů si stýskalo také nad tím, že velké řetězce nejsou české a jejich zisky plynou do zahraničí, svou širokou nabídkou ničí malé živnostníky a výrazně tak napomáhají tomu, že mizí život z center měst.