Ministr zemědělství Marian Jurečka je naštvaný na výrobce potravin nebo drogerie, kteří v Česku nabízejí stejné výrobky s jiným složením než v Německu nebo Rakousku. Za půl milionu korun tak nechal udělat test výrobků, které prodávají obchody v Česku, Maďarsku, Německu, Rakousku a na Slovensku. Provedla ho Vysoká škola chemicko-technologická v Praze. "Testy ukázaly, že některé potraviny stejné značky se ve svých vlastnostech liší. Považuji to za nepřijatelné a vůči spotřebitelům za diskriminující," řekl. Projděte si výsledky v detailu. Zjistíte, že v některých případech jsou na tom Češi lépe než Němci. Když už se ale objeví zásadní rozdíl, je v neprospěch českých zákazníků.
Lay's solené
Solené brambůrky Lay's se v Německu liší deklarovaným složením. Zatímco lupínky pro Česko, Slovensko a Maďarsko (rakouská verze v době testování nebyla dostupná) byly smažené v palmovém oleji, německá verze byla připravena na slunečnicovém oleji. Tyto brambůrky naopak mají vyšší peroxidové číslo, které značí, zda je výrobek žluklý, nebo ne. To odpovídá tomu, že slunečnicový olej je méně stabilní vůči žluknutí ve srovnání s olejem palmovým, na druhou stranu má vyšší výživovou hodnotu. Na pohled tak byly německé brambůrky méně lákavé.
Podle srovnávače cen kupi.cz vyjde v Česku 150 gramů brambůrek běžně na 37,85 Kč, podle aktionspreis.de stojí v Německu balení s 25 gramy navíc v průměru zhruba 1,59 eura (cca 42 Kč).