reklama
 
 

Ostuda při startu Účtenkovky. Lidé se nemohli do loterie přihlásit, úřad chce i přehled hovorů

1. 10. 2017 22:40
Komunikace se systémy Účtenkovky selhala, prosím, opakujte pokus později. -Takovou odpověď posílalo ministerstvo financí zájemcům, které neodradil složitý formulář při registraci účtenky. Překvapil i požadavek mobilní aplikace na ID zařízení nebo přístup k seznamu hovorů.

Praha - Dlouho připravovaný start státní účtenkové loterie se nepovedl. Pokud se lidé nenechali odradit vyplňováním složitého formuláře, nemohli pak tyto údaje odeslat - zřejmě kvůli přetížení systému. Zájemce, kteří se zkoušeli registrovat přes mobil, pak zaskočil požadavek na informace o telefonních číslech, s nimiž je účastník loterie ve spojení.

Projekt nazvaný Účtenkovka spustilo ministerstvo financí s téměř ročním zpožděním za samotným startem první fáze elektronické evidence tržeb (EET). Cílem je motivovat nakupující k přebírání účtenek a ke kontrole, zda podnikatelé přiznávají všechny tržby.

Jako los fungují od 1. října všechny účtenky, které spotřebitelé zaregistrují na webu Účtenkovka.cz nebo přes stejnojmennou mobilní aplikaci. Lidem zatím stačí zadávat jednotlivé účtenky. Sebe jako hráče musí registrovat nejpozději poté, co vyhrají některou z cen. Pokud si však hráčský účet zřídí dříve, nemusí opakovaně vyplňovat kontaktní údaje při každém zadávání účtenky.

Test on-line deníku Aktuálně.cz ale ukázal, že zadání kontaktního e-mailu nebo telefonního čísla je ještě tou nejjednodušší položkou ve formuláři na webu. Zájemce o účast v loterii pak musí nejen opsat alespoň prvních šestnáct znaků kódu FIK nebo BKP z účtenky, ale také daňové identifikační číslo obchodníka, datum a čas nákupu (s přesností na minuty) a přesnou cenu na účtence.

Ani takto vyplněný formulář se ale během neděle řadě zájemců nedařilo odeslat, což potvrdil i redakční test. Například mezi 20. a 21. hodinou končily pokusy oznámením "Komunikace se systémy Účtenkovky selhala, prosím, opakujte pokus později". U formuláře navíc chybí jakýkoliv kontakt, třeba na technickou podporu loterie (ten je dostupný pouze z úvodní stránky, na niž se ale běžný uživatel při zadávání formuláře nedostane).

Zájemce mezitím může odradit i opakovaný požadavek na potvrzení, že nejde o robota. V rámci testu zvaného reCAPTCHA musí například označit, na kterých obrázcích je automobil, dopravní značka nebo výloha obchodu.

Pracovnice ministerstva financí nám několik dní v předstihu ukázala, jak bude Účtenkovka fungovat:

Ministerstvo financí předvedlo aplikaci a webovou stránku, díky nimž se lidé mohou účastnit účtenkové loterie k Elektronické evidenci tržeb. | Video: Blahoslav Baťa |  02:30

Nemilé překvapení přinesla i druhá varianta pro registraci - mobilní aplikace. V seznamu oprávnění, s nimiž musí uživatel při instalaci souhlasit, je mimo přístup k informaci, zda právě probíhá hovor, a k číslu, s nímž jste během hovoru ve spojení.

"Jde o nadbytečný požadavek zděděný z předchozích verzí aplikace, se kterým ministerstvo financí nesouhlasí. Po updatu zmizí. Ke stažení pravděpodobně zítra," reagovalo v neděli 1. října ministerstvo financí na Twitteru. Nevysvětlilo zatím, proč se požadavek v aplikaci, která je využívána až od 1. října, vůbec objevil. Právě ministerstvo je navíc pořadatelem loterie a zadavatelem mobilní aplikace.

Smůlu mají zájemci s chytrými telefony iPhone - aplikace pro operační systém iOS není v Apple Store zatím dostupná, přestože na ni oficiální web Účtenkovky odkazuje.

Kromě zmíněné reakce se ministerstvo zatím k problémům při startu loterie nevyjádřilo, v neděli ještě nebyla k dispozici ani čísla o zájmu soutěžících.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

Přihlaste se k našim newsletterům
Odhlásit se můžete kdykoliv.
Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů naleznete ZDE.

autor: Petr Kučera | 1. 10. 2017 22:40

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama