Trik ve značkové prodejně tabletů: Předváděli lepší, než prodávali. Jen omyl, omlouvá se firma

Ondřej Neufus Ondřej Neufus
14. 2. 2018 7:41
Pokud by se lidé nechali zlákat vyzkoušeným modelem a koupili ho podle popisku pod ním, odnesli by si domů horší přístroj.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Lenovo

Praha - Značková prodejna Lenovo, kterou provozuje firma Marsann IT CZ v pražském Karlíně, funguje i jako showroom internetového obchodu LenovoOnline.cz. Zájemci si zde mohou vyzkoušet vystavené zboží osobně. Třeba i tablet Lenovo Tab 4 10" WiFi, který v prodejně přijde na 4599 korun.

Jen pozorný návštěvník si ale všiml, že tablet, který nad tímto popisem testuje, je ve skutečnosti výrazně lépe vybavený model Lenovo Tab 4 10" Plus. Ten má mimo jiné dvojnásobnou paměť RAM - což v praxi znamená, že je rychlejší. I proto jej firma prodává za 7999 korun.

Pokud by se lidé nechali zlákat vyzkoušeným modelem a koupili podle popisku první ze zmíněných tabletů, odnesli by si domů horší přístroj.

Na chybu upozornil redaktor Aktuálně.cz zaměstnance prodejny. Ten se omluvil s tím, že popisek u produktu je špatný. Při opakované návštěvě ale obchod i po jedenácti dnech u stejného popisku stále nabízel tento lepší tablet.

Podle Lukáše Zeleného, vedoucího právního oddělení spotřebitelského sdružení dTest, může jít o klamání spotřebitele. "Vezmeme-li v úvahu, že vystavené zboží slouží k tomu, aby si na něm spotřebitel mohl ověřit vlastnosti nabízeného výrobku, může jít v popisovaném případě o klamavé konání, neboť vlastnosti vystaveného produktu nebudou odpovídat nabídce," říká.

Vystavený tablet má lepší vlastnosti, než uvádí popisek pod ním.
Vystavený tablet má lepší vlastnosti, než uvádí popisek pod ním. | Foto: Ondřej Neufus

Jestliže by si zákazník všiml rozdílu až doma, může podle mluvčího České obchodní inspekce Jiřího Fröhlicha žádat o vrácení peněz. "Spotřebitel by se měl obrátit na prodejce a žádat správný výrobek s deklarovanými, tedy lepšími vlastnostmi, případně vrácení celé částky za zakoupené zboží, které nemá uváděné vlastnosti," uvádí, jak v podobných případech postupovat.

Lidé se v takové situaci mohou obrátit i na Českou obchodní inspekci. "Záleží na tom, zda je taková informace pro spotřebitele klíčová a zda se na jejím základě rozhodl ke koupi, kterou by jinak neučinil. Je potřeba posuzovat každý případ individuálně," upřesňuje mluvčí ČOI.

Vystavený tablet má lepší vlastnosti, než uvádí popisek pod ním.
Vystavený tablet má lepší vlastnosti, než uvádí popisek pod ním. | Foto: Ondřej Neufus

K nápravě došlo až poté, co jsme o vyjádření požádali vedení tuzemské pobočky Lenova. "Na naší prodejně vzniklo nedopatření, za které se zákazníkům velice omlouváme. V žádném případě je nemáme v úmyslu nijak klamat. Situace je již napravena a budeme se v budoucnu soustředit na to, aby se neopakovala," říká Michal Pála, vedoucí prodejny.

Zelený z dTestu obecně připomíná, že ČOI může prodejcům za klamání spotřebitele uložit pokutu až do výše pěti milionů korun. Ve skutečnosti jsou však ukládané sankce většinou v řádech tisíců, maximálně desetitisíců.

 

Právě se děje

Další zprávy