Praha – Absolutním vítězem a držitelem titulu MasterCard Obchodník roku 2016 se počtvrté v řadě stal řetězec IKEA. Ten současně vyhrál kategorii obchodníků s nábytkem a bytovými doplňky.
Absolutní vítěz a vítězové jednotlivých kategorií vzešli z reprezentativního internetového průzkumu společnosti GfK Czech, uskutečněného na vzorku 2000 respondentů. Rozhodující bylo spontánní jmenování prodejny, počet nakupujících, míra jejich loajality prodejně, důvěra v ni a spokojenost s vybranými parametry (sortiment, kvalita, orientace v nabídce).
Pouze vítěze ceny veřejnosti určilo přímé hlasování na internetu a prostřednictvím SMS, do něhož se zapojilo přes 114 tisíc lidí. Nejvíce hlasů získal - stejně jako před rokem - Lidl (66 475), druhá skončila IKEA (55 796) a třetí Teta drogerie (47 365).
Výsledky soutěže Obchodník roku 2016:
Kategorie | Vítěz | Další pořadí |
Absolutní vítěz | 1. IKEA | |
Obchodník s potravinami | 1. Kaufland | 2. Lidl 3. Globus |
Obch. s drogerií a parfumerií | 1. Teta drogerie | 2. dm drogerie markt 3. Rossmann |
Obch. s oděvy a obuví | 1. Deichmann | 2. F&F 3. C&A |
Sportovní oděvy a potřeby | 1. Sportisimo | 2. Decathlon 3. Nike |
Obchodník s elektronikou | 1. Alza.cz | 2. CZC.cz 3. Datart |
Obch. pro dům, zahradu a chovatele | 1. Obi | 2. Hornbach 3. Eva.cz |
Nábytek a bytové doplňky | 1. IKEA | 2. Jysk 3. Kika |
Čerpací stanice | 1. Tank Ono | 2. Shell 3. Benzina |
Cena veřejnosti | 1. Lidl | 2. IKEA 3. Teta drogerie |
Obchodník nejvíce doporučovaný zákazníky | 1. IKEA | |
Nový zákaznický zážitek | 1. La Formaggeria Gran Moravia | |
Osobnost českého obchodu | 1. Aleš Zavoral (Alza.cz) |
Letos poprvé se nevyhlašovala samostatná kategorie e-shopů, protože internetoví obchodníci soutěžili společně s "kamennými" přímo v jednotlivých oborových kategoriích.
Osobností českého obchodu - kategorii vyhlašuje Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR - se stal Aleš Zavoral, zakladatel společnosti Alza.cz, která ve svém názvu nese první dvě písmena jeho jména a příjmení. V roce 1994 založil společnost Alzasoft, z níž se v průběhu 22 let stal největší a nejúspěšnější online obchod v Česku i na Slovensku.
Titul Nový zákaznický zážitek, o němž rozhodli účastníci konference Retail Summit, získala síť prodejen La Formaggeria Gran Moravia. Profesionálové z oboru volili z trojice nominací. O titul se ucházely také sítě Lidl a Globus za svůj nový koncept prodejen.
"Tento koncept unikátním způsobem zvyšuje kvalitu prodeje sýrařských výrobků v Česku," uvedli organizátoři k síti La Formaggeria. "Spolupráce sýrárny Brazzale Moravia s vlastním řetězcem prodejen umožňuje nabízet denně čerstvé mléčné výrobky dodávané přímo z litovelské sýrárny a kompletní sortiment italských potravin, které jsou nakupované přímo od výrobců v tom nejlepším poměru kvalita/cena. To vše v příjemném prostředí stylově zařízených obchodů, které přispívá k co nejlepšímu smyslovému prožitku zákazníka při nakupování. Zážitkem je i dokonalý servis personálu, který je pravidelně školen v Itálii," dodali.