Praha – Hypermarkety jsou hlavním nákupním místem potravin a základního nepotravinářského zboží už pro 47 procent domácností v České republice. Jejich obliba tak stále roste – loni je uvedlo 43 procent domácností a například v roce 2000 jen 23 procent. Vyplývá to ze studie společnosti GfK nazvané Supermarket, Diskont & Hypermarket 2015.
Hypermarkety (Albert Hypermarket, Globus, Kaufland a Tesco Hypermarket, dříve také Interspar) jsou nadprůměrně oblíbené ve středně velkých městech (20 až 100 tisíc obyvatel) a v Praze.
Na druhém místě jsou diskontní řetězce (COOP Diskont, Lidl, Norma, Penny Market), které jsou nyní hlavním nákupním místem pro 23 procent domácností. Diskontní prodejny jasně vedou v menších městech s pěti až dvaceti tisíci obyvateli. Jejich obliba zůstává v posledních šesti letech víceméně stabilní.
Postupně klesá podíl supermarketů (Albert Supermarket, Billa, Tesco Supermarket). Nyní je jako své hlavní nákupní místo uvádí 17 procent domácností, zatímco v roce 1998 to bylo 29 procent. Supermarkety jsou nejpopulárnější ve větších městech nad 100 tisíc obyvatel včetně Prahy.
Menší prodejny (malé samoobsluhy a pultové prodejny) má jako své hlavní nákupní místo 13 procent domácností. Nejoblíbenější jsou v malých obcích do pěti tisíc obyvatel, kde obvykle ani větší obchody nebývají. Ještě v roce 1998 byly přitom menší prodejny hlavním nákupním místem pro 58 procent domácností, v roce 2007 pak pro 21 procent.
Při výběru prodejny, v níž domácnosti utrácejí za rychloobrátkové zboží nejvíce, jsou stále ještě důležitější akční ceny a slevy, které prodejna nabízí, než příznivé ceny v prodejně celkově. Více než 70 procent českých domácností přiznává, že v posledních šesti měsících nakoupilo nějaké rychloobrátkové zboží podle letáků řetězců.
Více než 90 procent domácností pak v průzkumu GfK přiznalo, že v posledních šesti měsících nakoupilo potraviny nebo drogerii podle takzvaných POS materiálů umístěných přímo na prodejně – jde například o cedulky s označením pro zboží v akci či slevě.
Letáky a POS materiály přitom výrazně silněji ovlivňují nákupní rozhodnutí žen, starších zákazníků a lidí s nižším a středním vzděláním. Letáky jsou nejvíce ovlivněni zákazníci z Prahy a malých obcí do jednoho tisíce obyvatel, nejméně naopak lidé z měst o velikosti 100 až 300 tisíc obyvatel. Už 13 procent domácností uvádí, že má na své poštovní schránce žádost o nevhazování letáků.