Hypermarketům dává přednost už téměř polovina domácností, ukázal průzkum

Ekonomika Ekonomika
9. 9. 2015 12:32
Obliba hypermarketů v Česku stále roste. Podle průzkumu společnosti GfK jsou hlavním nákupním místem potravin a základního nepotravinářského zboží už pro 47 procent domácností. Na druhém místě jsou diskontní řetězce s 23 procenty. Při výběru prodejny, v níž domácnosti utrácí za rychloobrátkové zboží nejvíce, jsou stále ještě důležitější akční ceny a slevy, které prodejna nabízí, než příznivé ceny v prodejně celkově.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ahold

Praha – Hypermarkety jsou hlavním nákupním místem potravin a základního nepotravinářského zboží už pro 47 procent domácností v České republice. Jejich obliba tak stále roste – loni je uvedlo 43 procent domácností a například v roce 2000 jen 23 procent. Vyplývá to ze studie společnosti GfK nazvané Supermarket, Diskont & Hypermarket 2015.

Hypermarkety (Albert Hypermarket, Globus, Kaufland a Tesco Hypermarket, dříve také Interspar) jsou nadprůměrně oblíbené ve středně velkých městech (20 až 100 tisíc obyvatel) a v Praze.

Na druhém místě jsou diskontní řetězce (COOP Diskont, Lidl, Norma, Penny Market), které jsou nyní hlavním nákupním místem pro 23 procent domácností. Diskontní prodejny jasně vedou v menších městech s pěti až dvaceti tisíci obyvateli. Jejich obliba zůstává v posledních šesti letech víceméně stabilní.

Hlavní nákupní místo
Hlavní nákupní místo | Foto: Incoma GfK

Postupně klesá podíl supermarketů (Albert Supermarket, Billa, Tesco Supermarket). Nyní je jako své hlavní nákupní místo uvádí 17 procent domácností, zatímco v roce 1998 to bylo 29 procent. Supermarkety jsou nejpopulárnější ve větších městech nad 100 tisíc obyvatel včetně Prahy.

Menší prodejny (malé samoobsluhy a pultové prodejny) má jako své hlavní nákupní místo 13 procent domácností. Nejoblíbenější jsou v malých obcích do pěti tisíc obyvatel, kde obvykle ani větší obchody nebývají. Ještě v roce 1998 byly přitom menší prodejny hlavním nákupním místem pro 58 procent domácností, v roce 2007 pak pro 21 procent.

Při výběru prodejny, v níž domácnosti utrácejí za rychloobrátkové zboží nejvíce, jsou stále ještě důležitější akční ceny a slevy, které prodejna nabízí, než příznivé ceny v prodejně celkově. Více než 70 procent českých domácností přiznává, že v posledních šesti měsících nakoupilo nějaké rychloobrátkové zboží podle letáků řetězců.

Více než 90 procent domácností pak v průzkumu GfK přiznalo, že v posledních šesti měsících nakoupilo potraviny nebo drogerii podle takzvaných POS materiálů umístěných přímo na prodejně – jde například o cedulky s označením pro zboží v akci či slevě.

Letáky a POS materiály přitom výrazně silněji ovlivňují nákupní rozhodnutí žen, starších zákazníků a lidí s nižším a středním vzděláním. Letáky jsou nejvíce ovlivněni zákazníci z Prahy a malých obcí do jednoho tisíce obyvatel, nejméně naopak lidé z měst o velikosti 100 až 300 tisíc obyvatel. Už 13 procent domácností uvádí, že má na své poštovní schránce žádost o nevhazování letáků.

 

Právě se děje

Další zprávy