Chcete být realitní magnát? Zkuste začít s garáží

mič
23. 8. 2007 21:30
Roční výnos z garáže může být deset a více procent
Volných parkovacích míst v ulicích ubývá. Řidiči často porušují zákazy stání.
Volných parkovacích míst v ulicích ubývá. Řidiči často porušují zákazy stání. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Pokud se chcete vrhnout do realitního byznysu, ale nemáte nebo nechcete tomu obětovat moc peněz, máte šanci. Není totiž nutné kupovat hned byt či pozemek za miliony, stačí i levnější garáž.

Vyděláte sice celkově jen řádově desetitisíce korun, ale vložené peníze můžete každý rok bezpečně zhodnotit o 10 i více procent.

Garáž se dá pořídit už od několika desítek tisíc korun, ale také za více než půl milionu. Záleží hlavně na lokalitě. Do ceny se výrazněji promítá také to, jde-li o plnohodnotnou garáž se samostatnými dveřmi nebo jen o garážové stání podobné těm v obchodních centrech.

I ceny garážových stání v nejdražších lokalitách v zemi už nyní dosahují statisíců korun.

Foto: MVČR

Čtěte také:

Češi se ochuzují o tisíce. Bojí se i jistých investic

Celkově se za poslední roky ceny atraktivních garáží zvedly o desítky procent. Ekonomice se daří, lidé si pořizují stále více vozů a míst pro auta na ulici ubývá. Je to jednak tím, že přibývá vozidel, ale i tím, že města lokality na bezplatné parkování postupně omezují. 

Zejména ve velkých městech, a nejvíce v Praze, se tak jistota místa na zaparkování v blízkosti bytu stává luxusem. Tento trend bude pokračovat i nadále a bude se postupně šířit do více míst.

O tom, že se s atraktivními garážemi dá obchodovat, svědčí i pestrá a obměňující se nabídka na jejich prodej, nákup či pronájem na mnohých internetových serverech.

I pesimistiský výpočet, který vychází z růstu cen garáží v minulých letech a ze současných cen, za něž se garáže pronajímají, ukazuje, že prodělat téměř nelze.

Počítejme pořizovací cenu garáže ve středně atraktivní lokalitě v Praze, kde je možné garáž pronajmout, zhruba 170 tisíc korun. Pokud cena poroste ročně o 8 procent, lze ji za pět let prodat za čtvrt milionu korun.

Za pět let lze na pronájmu garáže vydělat dalších zhruba 42 tisíc čistého. Počítáme, že se garáž pronajme za 1 200 korun měsíčně, z toho 500 korun půjde na náklady spojené s běžným provozem garáže a na daň z příjmu z pronájmu.

Velká zahrada může posloužit jako stavebí pozemek
Velká zahrada může posloužit jako stavebí pozemek | Foto: Aktuálně.cz
Kupujete pozemek? Nečekejte. V Praze i Brně jejich ceny rychle rostou

I pokud počítáme, že garáž se nepodaří třeba půl roku pronajmout a odečteme i daň z příjmu při prodeji garáže, vrátí se investorovi po pěti letech zpět zhruba 280 tisíc čistého, tedy 110 tisíc navíc. To představuje více než desetiprocentní roční zhodnocení vložených peněz.

Při rozhodování o koupi nemovitosti na pronájem je ovšem potřeba počítat se starostmi, které při tom mohou vzniknout. V případě garáže jich je ale mnohem míň než u bytu. Věcí, které by se v garáži mohly porouchat a vyžadovaly dodatečné náklady, je minimálně. Ani znehodnocení vnitřního vybavení garáže pronajímatelem nepředstavuje zdaleka tak velké riziko jako v případě bytu. 

A pokud se kupci podaří získat garáž v dostatečně atraktivní lokalitě, je i relativně snazší najít zájemce, který se smluvně zaváže platit nájemné několik let v kuse.

 

Právě se děje

před 4 hodinami

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy