Praha - Konkurenční boj cestovních kanceláří se před nadcházející letní sezónou opět přiostřuje. Velké cestovky začaly dokonce nabízet slevy pro dítě, které odjíždí na dovolenou pouze s jedním dospělým.
Tomu se přitom ještě před dvěma lety bránily s tím, že v takových případech by své klienty musely dotovat.
S prodejem zájezdů pro jednoho dospělého a pro jedno dítě s výraznou slevou přišel jako první Čedok. Třeba rozvedení rodiče či svobodné matky tak mají větší šanci dostat se s dítětem k moři. V uplynulých letech totiž cestovní kanceláře nabízely "dítě zdarma" pouze k nákupu dovolené pro dva dospělé.
K moři s "dotací" od cestovky
"Rozhodli jsme se, že v rámci marketingové strategie budeme zájezdy jednoho dospělého s dítětem letos dotovat," tvrdí například Tomáš Brejcha z Čedoku.
"Čedok je sice první, ale obdobné marketingové nabídky chystají i další cestovní kanceláře. Například Alexandria, Exim Tours, nebo VTT tour," říká Jan Papež, mluvčí Asociace cestovních kanceláří České republiky. Podle něj však jde jen o dočasný marketingový tah. Podobnou nabídku má i CK Fischer.
"Cestovní kanceláře nemohou takové zájezdy podporovat dlouhodobě. Dotovat klienty však nemusí pouze cestovní kancelář. Takové nabídky přicházejí i od hoteliérů a cestovní kanceláře je jen předávají dál," doplňuje Papež. Vyjma toho téměř všechny cestovky nabízejí řadu slev, a to například pro seniory nebo za nákup v předstihu. Výjimkou nebývají ani různé věrnostní karty.
Sleva není zadarmo
Analytici zároveň upozorňují na to, že když cestovní kancelář dotuje jednu skupinu klientů, neznamená to, že by celkově ztrácela. Prostě si ztracené peníze naúčtuje jinde.
Zájem o dovolené každým rokem roste. "Podle odhadu strávilo v uplynulém roce dovolenou v zahraničí více než 2,5 milionu lidí," uvádí Papež. Nejvíce turistů, kteří tráví dovolenou s cestovní kanceláří, využilo služeb Exim Tours, Čedoku, Sunny Days, Firo-tour, Blue Style a aCK Fischer. S největší šestkou odjelo asi 45 procent klientů všech cestovních kanceláří.
Každým rokem se přitom zvyšuje zájem o dovolené koupené s předstihem. "Loni se touto formou prodala přibližně třetina z celkového počtu zájezdů," říká Tomio Okamura z české asociace cestovních kanceláří a agentur. First minute tak pomalu získávají převahu nad dovolenými koupenými na poslední chvíli. Průměrná sleva na zájezdy First minute dosahuje deseti procent. Výjimkou však nejsou ani patnácti a dvacetiprocentní slevy.
"Nabídka cestovních kanceláří formou first minute bude trvat přibližně až do konce února, někdy až do března, poté již začíná běžný prodej zájezdů za standardní ceny a přibližně 14 dní před datem odjezdu zájezdů začínají tzv. Last minute, kdy mohou slevy dosahovat až 20 procent z katalogové ceny," doplňuje Okamura.
Průměrná cena českého zájezdu byla vloni 14500 korun na osobu, letos odborníci na turistiku očekávají meziroční nárůst o 700 korun na 15 200 korun. Poprvé v historii tak překročí průměrná cena českého zájezdu 15 tisíc korun.