Češi bohatnou. Při nákupu je prioritou design, ne cena

djl
6. 9. 2008 17:50
Cena u nákupu sportovní módy už není číslo 1
Foto: Ondřej Besperát

Praha -Jako na Západě začínají pomalu uvažovat i Češi, když nakupují sportovní módu. Stále více z nich totiž vybírá dle designu, vzhledu či samotné značky.

Zato cena výrobku se na žebříčku kritérií začala posouvat níže.

To může být částečně způsobeno i tím, že stále více lidí nakupuje zejména v období výprodejů.

Vyplývá to z průzkumu zadaného irskou společností Lifestyle Sports. Ta loni koupila síť prodejen sportovního oblečení City Sport. Průzkum pro firmu zpracovala společnost Incoma Research.

Jakým prodejnám dávají Češi přednost? Klikněte na graf
Jakým prodejnám dávají Češi přednost? Klikněte na graf | Foto: Incoma Research

Značka hraje prim

Z něj vyplývá, že 4 z 5 lidí dávají při nákupu sportovního oblečení přednost značkovým obchodům, zatímco jen 1 procento z nich nakupuje u trhovců.

"I kdyby se někdo styděl přiznat k nákupům u trhovců, je jasné, že zájem o kvalitu v Česku narostl. Lidé dnes stále častěji dávají přednost kvalitním originálům před levnými padělky, jejichž životnost je nízká," komentoval výsledky Michal Pospíšil, generální ředitel Lifestyle Sports.

Počet Čechů, jež nakupuje ve značkových obchodech "výhradně", je však přesto stále celkem výrazně nižší. K tomu se v průzkumu přihlásili 4 lidé z 10.

Podle čeho lidé nakupují?
Autor fotografie: Ondřej Besperát

Podle čeho lidé nakupují?

  • Design - 63 %
  • Cena - 33 %
  • Materiál - 24 %
  • Zkušenost se značkou - 19 %
  • Kvalita - 14 %
  • Barva - 14 %
  • Pohodlný střih - 11 %
  • Image značky - 7 %

Zdroj: Incoma Research

"Stále je ještě prostor pro zvýšení podílu špičkového zboží. S tím, že značky znamenají kvalitu, totiž souhlasí tři čtvrtiny respondentů," odhadl Pospíšil.

"Dá se předpokládat, že s rostoucí životní úrovní bude podíl značkového sportovního oblečení dále růst, a to jak u zboží určeného pro konkrétní sporty, tak i u volnočasového oblečení," uvedl Pospíšil.

Češi nakupují emotivně a bez rozmyslu

Zajímavým posunem oproti minulosti je změna priorit, podle nichž Češi oblečení vybírají. Na prvním místě tak cenu vystřídal design a vzhled. Lidé nejdříve prohlížejí zevnějšek výrobku a až následně kontrolují cenovky.

"O tom, že už většina lidí v Česku nekupuje jen ty nejlevnější věci vypovídá i fakt, že pro tři čtvrtiny lidí je cena důležitá, ale nesmí jít na úkor kvality výrobku," sdělil Pospíšil.

V souvislosti s tím, že je kupní síla Čechů i přes vzrůstající tendenci ve srovnání s obyvateli západní Evropy stále nižší, je pozoruhodný fakt, jak si lidé zvykli využívat slevových akcí.

Podle čeho se Češi při nákupu rozhodují? Klikněte na graf
Podle čeho se Češi při nákupu rozhodují? Klikněte na graf | Foto: Incoma Research

Ve výprodejích nakupuje přednostně nadpoloviční většina lidí.

"Zajímavé rovněž je, že Češi nakupují velmi emotivně, šest z deseti nejde do sportovního obchodu s nějakým jasným úmyslem, ale rozhoduje se až podle nabídky přímo na místě," popsal specifikum nakupujících v Česku Pospíšil.

K ovlivnění reklamou se pak přiznala - možná překvapivě - necelá polovina respondentů. Těch bylo ve vzorku průzkumu celkem 1 tisíc.

Související:

 

Právě se děje

Další zprávy