Praha - Češi tráví Velikonoce, které jsou již za týden, nejčastěji doma, v kruhu svých příbuzných a známých. Na křesťanský svátek nakupují desítky vajec, která doma obarvují a rozdávají koledníkům. Předvelikonoční půst dodržuje jen necelá desetina lidí. Vyplývá to z projektu České spořitelny nazvaného Životní etapy, který zmapoval zvyklosti Čechů o Velikonocích.
Z dat spořitelny například vyplývá, že loni Češi utratili v týdnu před Velikonocemi za potraviny téměř o desetinu více než v běžném týdnu, jejich útraty se tak zvedly zhruba o stokorunu.Vůbec nejvíc peněz nechali v Kauflandu, který od roku 2014 vede v objemu předvelikonočních nákupů. Celkově loni Češi utratili za týden před největším svátkem křesťanů 1,1 miliardy korun (v největších řetězcích).
Změnili také své zvyky ohledně stravování. Zatímco v letech 2014 a 2015 chodili o Velikonocích do McDonald's, loni si nechávali jídlo hojně dovážet přes DámeJídlo.cz
"Díky vyhodnocování několika různých zdrojů dat jsme schopni velmi dobře zmapovat životy a chování nejen našich klientů, a to jak podle věku, tak podle životních situací. Víme tak například, že za potraviny ve velikonočním týdnu utratí bezhotovostně nejvíce starší rodiny, a to v průměru 1567 korun," řekla Monika Hrubá, vedoucí výzkumu České spořitelny. Naopak nejméně podle ní utratí studenti, kteří do jídla na Velikonoce investují pouze 709 korun.
Česká spořitelna čerpá data z databází klientů a propojuje je s etnografickými rozhovory, tematickými výzkumy a svými projekcemi chování lidí.
Plato vajec je základ
Průzkum přinesl také pohled do velikonočních zvyklostí obyvatel. Z velikonočních tradic udržují lidé nejvíce malování vajíček a koledování mezi příbuznými. Necelá polovina z nich plete i pomlázku a zhruba třetina chodí na koledu také mimo rodinu.
Půst před Velikonocemi však dodržuje pouze devět procent dotázaných a sedm procent respondentů nedodržuje žádné zvyky. Tradice se udržují nejvíce v rodinách, jen s výjimkou držení půstu, kde vedou mladí lidé bez rodiny a senioři.
Téměř dvě pětiny lidí na velikonoční svátky kupují 21 až 30 vajec. Zhruba třetina pak kupuje 11 až 20 vajec a pětina kupuje více než 31 vajec. Tři čtvrtiny respondentů tráví Velikonoce doma, jedenáct procent u příbuzných a každý desátý člověk je tráví na chatě. Do zahraničí se nejezdí.
Přijede babička s dědou
Nejčastěji si lidé na Velikonoce zvou na návštěvu babičky a dědečky. Právě babičky jsou nejštědřejšími velikonočními dárci, následují je maminky a dědečkové.
Štědří jsou Češi také ke koledníkům. Téměř 90 procent mladších i starších rodin pozve domů buď všechny, nebo alespoň některé koledníky. Zhruba stejně otevření jsou i senioři a rodiny, kterým už z domu odešly děti. Ti si ale více vybírají, kdo překročí jejich práh.
Naopak nejméně vstřícní jsou mladí a lidé bez rodin. Jen dvě pětiny z nich pozvou dál všechny koledníky a téměř jedna třetina z nich nepustí dál nikoho. Dětští koledníci nejčastěji dostávají sladkosti a vajíčka. Dospělí koledníci nejčastěji dostanou alkohol a vajíčka.
Občas se v košíku koledníků objeví i peníze a u malých dětí hračky. Část lidí si však za svůj život vykoledovala o svátcích i živého králíka, slepici či kohouta. Někdo dostal básničku či ručně namalovaný obraz.