Pozor na "věčné slevy" a manipulaci
Podle stávajících pravidel by nemělo docházet ani k tomu, že prodejce uvádí zboží ve slevové akci, přestože jej takto prodává už delší dobu. Takové jednání by podle dTestu mohlo být posouzeno jako klamání zákazníka, tedy jako nekalá obchodní praktika.
"Slevové akce by měly být výjimečnou záležitostí, nikoliv setrvalým stavem. U trvalých slev se jen obtížně hledá jiný účel než manipulovat zákazníka zavádějící informací," podotýká Hekšová.
Podle expertů se vyplatí porovnávat akční zboží s nabídkou konkurence a nespoléhat se jen na tvrzení prodejce, který není nezaujatým hráčem. "A především si nenechat vnutit pocit, že se musíme okamžitě rozhodnout," pokračuje Hekšová.
"Lidé kvůli slevě nakoupí i to, co vůbec nepotřebují. Proti zbytečnému utrácení může pomoci stručný seznam toho, co můžeme opravdu potřebovat. Falešný tlak mohou vytvářet informace o omezené dostupnosti zboží a uváděné procento slevy," potvrzuje Ondřej Tichota, ředitel Evropského spotřebitelského centra Česko.
"Přitom cena po slevě v jednom e-shopu může být klidně vyšší než cena v jiném obchodě bez slevy. Proto je dobré se - i když nám e-shop oznamuje, kolik zbývá kusů - vždy na chvíli zastavit a porovnat ceny z jiných obchodů," dodává.
- Pokud zákazník nechce při nákupu naletět, měl by podle expertů využívat internetových srovnávačů cen a číst recenze zákazníků. Případně na webových stránkách České obchodní inspekce ověřovat, zda daný e-shop není rizikový.
- Porovnání cen mnoha českých prodejců nabízí kromě serveru Heureka.cz například i portál Hlídačshopů.cz.
- Na webu evropskyspotrebitel.cz/podvod je pak návod, jak si prověřit dosud neznámého prodejce. Například lze zjistit datum založení daného e-shopu - pokud je starý jen pár měsíců, je třeba se mít na pozoru.
Pokud obchodník podle zákazníka nedodržuje povinnosti stanovené zákonem pro uvádění slevových akcí, může se obrátit na příslušný dozorový orgán. U většiny spotřebního zboží je to Česká obchodní inspekce. V mnoha případech by mohlo nedodržení pravidel být rovněž nekalou obchodní praktikou. V takovém případě má zákazník právo odstoupit od smlouvy do 90 dnů od koupě nebo požadovat přiměřenou slevu.