Na problém upozornil jako první v úterý web Technet. Při nákupu notebooku v e-shopu Alza.cz se zákazníkům stalo, že v košíku skončila i krytka webkamery a myš. Obchod tyto předměty do košíku přihodil sám, protože je podle vnitřních algoritmů vyhodnotil jako příslušenství, které bude nakupující zřejmě k počítači potřebovat. Na postup obchodu si ovšem na sociálních sítích začali zákazníci stěžovat.
Podle serveru navíc přidával e-shop krytku na webkamery i u laptopů, které mají krytku již zabudovanou. Takto doplňoval i nákup například varné konvice o tekutý odvápňovač nebo k troubě sám přidal pečicí fólii.
Podle obchodu se jednalo o test. "Už od první poloviny roku běží A/B/C/D test, který má za cíl najít nejpohodlnější způsob doplnění nákupu o produkty, které jsou k používání primárního produktu důležité nebo dokonce nutné a zároveň nejsou součástí balení od výrobce. V případě krytky k notebooku došlo k individuálnímu pochybení a nyní test upravujeme tak, aby eliminoval lidskou chybu," odpověděl Aktuálně.cz obchodní ředitel e-shopu Petr Bena.
Kvůli podobné praktice přitom dostala Alza od České obchodní inspekce před pár dny pravomocnou pokutu 150 tisíc korun. Podle mluvčího inspekce Jiřího Fröhlicha byl jeden z důvodů to, že u nabídky notebooku přednastavila Alza v elektronickém formuláři zaškrtnutí zaškrtávacího políčka "Office 365 pro jednotlivce - sleva 40 % - 999 Kč" a "Microsoft Sculpt Comfort Mouse Wireless - 449 Kč" a tyto položky automaticky označené byly přeneseny po kliknutí na pole "Koupit" do košíku.
Tento "zlepšovák" přitom společnost nenasadila prvně. S kritikou za přihazování nechtěného zboží se setkala již letos na jaře.
"Argument, že průměrný spotřebitel si všimne, že byl do košíku automaticky přidán navíc další výrobek, považuje Česká obchodní inspekce za absurdní a lze ho připodobnit k situaci, kdy by dopadený zloděj namítal, že nemůže být trestán za krádež, neboť si okradený odcizenou věc vůbec nehlídal a tím v podstatě vybízel k jejímu odcizení," říká v nadsázce Fröhlich.
Alza.cz je největším českým prodejcem elektroniky. Loňské tržby činily téměř 21 miliard korun. Meziročně o pětinu více. V loňském roce firma evidovala téměř osm milionů objednávek.