Práci na home officu ulehčuje jednoduchá věc: malujte si obrázkové mapy myšlenek

Ekonomika Ekonomika
15. 12. 2020 10:47
Práce z domova je kvůli koronaviru stále běžnější. Pro mnohé zaměstnance jde ale o novinku, na kterou si ještě nezvykli, a to se promítá i do pracovního výkonu. Jeho pokles na home officu už teď není tak velký jako na jaře, přesto dosahuje v průměru až 20 procent, vyplývá z nedávné analýzy společnosti Moore Czech Republic. Dovednost efektivně si rozplánovat práci je tak stále klíčovější.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Nevhodné podmínky k soustředění, zejména kvůli dětem, a omezená komunikace napříč týmy - to jsou faktory, které podle analýzy snižují pracovní výkonnost lidí na home officu nejčastěji.

Jiný průzkum od společnost ApuTime mezi českými firmami zase ukazuje, že nejčastěji se plýtvá časem při zbytečné administrativě či komunikaci nebo vznikají prostoje v důsledku chaotického plánování.

Řada firem si sice stanovila nové postupy, jak plánovat a řídit pracovníky na dálku - například skrze videokonference nebo pravidelné motivačních on-line schůzky. Ne každý to ale umí efektivně. Pomoci při organizaci práce pak může podle expertů oběma stranám - tedy vedoucímu i zaměstnanci - i takzvané vizuální plánování, do kterého patří myšlenkové mapy.

"Nejsou úplně o úspoře času jako spíš o uspořádání myšlenek," upozorňuje konzultant a podnikatel Petr Ludwig. Pozitivem podle něj je, že většina profesí má v současnosti v zaměstnání určitou míru svobody. "Na výrobní lince to půjde asi těžko. Ale ve většině prací si člověk vybírat priority může. Tam, kde je svoboda v práci, je potřeba čas řídit a trochu i plánovat," připomíná.

Myšlenkové mapy a vizuální plánování:

Jak lépe vizualizovat své myšlenky a proč používat myšlenkové mapy i k plánování svého času vysvětlí webinář konzultanta a podnikatele Petra Ludwiga, který se bude konat on-line 17. prosince v 18 - 19 hodin. Webinář bude ještě týden dostupný ke zhlédnutí zpětně.

Myšlenková mapa je vlastně grafické uspořádání klíčových slov, doplněné například ilustracemi vyznačujícími vzájemné vztahy a souvislosti. Podle Ludwiga jde o jednoduchý systém, který při plánování funguje efektivněji než tradiční bodový seznam.

"U vizuálního plánování je hlavní výhoda, že když si člověk udělá plán jednoho konkrétního dne jako myšlenkovou mapu, tak ty věci vidí v kontextu a může si třeba barevně označit priority. Vizuální informace celkově jsou pro náš mozek daleko přirozenější než prostý lineární text," vysvětluje Ludwig.

IKEA efekt

U vytváření myšlenkových map přitom podle expertů dochází k takzvanému IKEA efektu. Název je odvozen právě od proslulého nábytkářského řetězce, u kterého bývá zvykem, že si zákazník řadu jeho produktů montuje sám. Americká studie z roku 2011 během experimentu prokázala, že lidé, kteří se na sestavení určitého výrobku sami podílejí, si ho posléze cení více, než kdyby do jeho vzniku žádné úsilí nevložili.

Myšlenkové mapy mohou být efektivním nástrojem při práci, využití nicméně mají také ve volném čase. Například v kontextu nadcházejících svátků si s jejich pomocí lze stanovit novoroční předsevzetí.

Lidem, kteří trpí syndromem vyhoření nebo jsou frustrovaní z nedostatku času, pak může navodit větší pocit klidu. "Protože když si člověk udělá večer plán na následující den, tak se ráno probouzí s tím, že už nemusí přemýšlet, co dělat. Díky tomu má méně stresu, tedy i stresového hormonu kortizolu. Tudíž občas je dobré si plánovat i věci v osobním životě," podotýká Ludwig.

Samostatnost jako norma

Průzkumy přitom ukazují, že roste počet společností, u kterých se home office kvůli pokračující pandemii koronaviru stává běžnou součástí firemní strategie.

Foto: Randstat

"I když odhad rozvoje byznysu vychází spíše optimisticky, neznamená to, že by firmy čekaly s rukama v klíně a doufaly v návrat starých časů. Naprostá většina z nich se shoduje v tom, že pro další úspěšné působení musí překopat dosavadní způsob fungování," říká Jacek Kowalak, ředitel společnosti Randstat, která zorganizovala průzkum mezi manažery 156 středních a velkých podniků.

Velká část opatření u těchto podniků se přitom podle průzkumu bude týkat počtu zaměstnanců nebo právě způsobu jejich zaměstnávání a organizace práce obecně. Konkrétně k přesunu na práci z domova se chystá více než polovina dotázaných.

 

Právě se děje

Další zprávy