reklama
 
 

Lítačku lze nově použít při dobíjení elektromobilu a elektrokol. Faktura za elektřinu přijde poštou

3. 7. 2018
Karta Lítačka, která nahradila Opencard, už slouží i k dobíjení elektromobilů. Brzy bude mít další funkci, ve vlacích by ji měli využít i Středočeši. | Video: Blahoslav Baťa |  02:09
Lítačku čekají novinky. Pomocí zelené karty si budou moci lidé nabít elektromobil a elektrokolo. Plánuje se její elektronická verze do telefonu.

Praha - Lítačka, na kterou si většina Pražanů pouze nahrává kupony na MHD, získala po letech novou funkci. Její pomocí je nově možné spustit dobíjecí stanici na elektromobily či kola v síti dobíjecích stanic Pražské energetiky (PRE).

"Podporu elektromobility vnímám jako logický krok, kterým se v zájmu čistější dopravy musíme zabývat," říká primátorka Prahy Adriana Krnáčová (ANO).

Aby mohl řidič či cyklista dobíjecí stanice s pomocí lítačky využít, musí mít kromě karty samotné podepsanou smlouvu o využívání služeb nabíjení v síti stanic Pražské energetiky. Firma v současné době na území metropole disponuje zhruba sedmdesáti dobíjecími stanicemi a další plánuje budovat.

"Na kartu není třeba nahrávat žádné peníze. Při dobíjení slouží pouze jako identifikátor," vysvětluje Krnáčová. Lidem, kteří službu využijí, PRE jednou za tři měsíce pošle fakturu s vyúčtováním. Klient bude mít 21 dní, aby peníze za elektřinu uhradil.

Praha se připravuje na nástup elektromobilů. Podle odhadů by měl roční prodej těchto aut v Česku do roku 2020 vzrůst na sedm tisíc ročně. V současné době je v Česku zaregistrováno přes pět tisíc elektromobilů a drtivá většina z nich je právě v Praze.

Síť nabíjecích stanic v hlavním městě čítá zhruba stovku veřejných míst, z čehož v roce 2017 bylo 11 rychlonabíjecích, u kterých je možné baterii dobít z nuly na 80 procent za 20 minut. Magistrát plánuje síť v následujících letech dál rozšiřovat. Cílem je do konce roku 2019 v pražských ulicích vybudovat 50 rychlodobíjecích a 9 středně rychlých nabíjecích bodů za zhruba 27 milionů korun.

"Rychlonabíjecí stanice umístíme do ulic s vysokou koncentrací provozu a obyvatel. Tyto stanice, kde vozidla nabijete v řádu desítek minut, jsou vhodné do lokalit s vysokou četností návštěv, jako jsou například nemocnice, úřady či hlavní tahy. Středně rychle nabíjecí stanice budou stát na parkovištích P+R, kde uživatelé svá auta zaparkují na delší dobu a dále se většinou pohybují pomocí MHD," popisuje ředitel úseku Smart Prague městské firmy Operátor ICT Vladimír Zadina.

Dodává, že v červenci bude Pražanům k dispozici na stránkách Smart Prague a jejích sociálních sítích mapa Prahy rozdělená na jednotlivé stejně velké oblasti, kde budou moci Pražané hlasovat, kde by rádi měli nabíjecí stanice.

Podle primátorky Adriany Krnáčové nabídne karta Lítačka v dohledné době další funkce. V srpnu chce například magistrát spustit stejnojmennou aplikaci, díky které už nebudou muset lidé nosit zelenou kartu v peněžence.

Nově jim bude stačit chytrý telefon. Lítačku bude do budoucna možné využívat také na příměstských železničních linkách. Dnes ji České dráhy uznávají pouze na území hlavního města.

autor: Adam Váchal | 3. 7. 2018

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama