Lítačku lze nově použít při dobíjení elektromobilu a elektrokol. Faktura za elektřinu přijde poštou

Adam Váchal Adam Váchal
3. 7. 2018 16:11
Lítačku čekají novinky. Pomocí zelené karty si budou moci lidé nabít elektromobil a elektrokolo. Plánuje se její elektronická verze do telefonu.
Karta Lítačka, která nahradila Opencard, už slouží i k dobíjení elektromobilů. Brzy bude mít další funkci, ve vlacích by ji měli využít i Středočeši. | Video: Blahoslav Baťa

Praha - Lítačka, na kterou si většina Pražanů pouze nahrává kupony na MHD, získala po letech novou funkci. Její pomocí je nově možné spustit dobíjecí stanici na elektromobily či kola v síti dobíjecích stanic Pražské energetiky (PRE).

"Podporu elektromobility vnímám jako logický krok, kterým se v zájmu čistější dopravy musíme zabývat," říká primátorka Prahy Adriana Krnáčová (ANO).

Aby mohl řidič či cyklista dobíjecí stanice s pomocí lítačky využít, musí mít kromě karty samotné podepsanou smlouvu o využívání služeb nabíjení v síti stanic Pražské energetiky. Firma v současné době na území metropole disponuje zhruba sedmdesáti dobíjecími stanicemi a další plánuje budovat.

"Na kartu není třeba nahrávat žádné peníze. Při dobíjení slouží pouze jako identifikátor," vysvětluje Krnáčová. Lidem, kteří službu využijí, PRE jednou za tři měsíce pošle fakturu s vyúčtováním. Klient bude mít 21 dní, aby peníze za elektřinu uhradil.

Praha se připravuje na nástup elektromobilů. Podle odhadů by měl roční prodej těchto aut v Česku do roku 2020 vzrůst na sedm tisíc ročně. V současné době je v Česku zaregistrováno přes pět tisíc elektromobilů a drtivá většina z nich je právě v Praze.

Síť nabíjecích stanic v hlavním městě čítá zhruba stovku veřejných míst, z čehož v roce 2017 bylo 11 rychlonabíjecích, u kterých je možné baterii dobít z nuly na 80 procent za 20 minut. Magistrát plánuje síť v následujících letech dál rozšiřovat. Cílem je do konce roku 2019 v pražských ulicích vybudovat 50 rychlodobíjecích a 9 středně rychlých nabíjecích bodů za zhruba 27 milionů korun.

"Rychlonabíjecí stanice umístíme do ulic s vysokou koncentrací provozu a obyvatel. Tyto stanice, kde vozidla nabijete v řádu desítek minut, jsou vhodné do lokalit s vysokou četností návštěv, jako jsou například nemocnice, úřady či hlavní tahy. Středně rychle nabíjecí stanice budou stát na parkovištích P+R, kde uživatelé svá auta zaparkují na delší dobu a dále se většinou pohybují pomocí MHD," popisuje ředitel úseku Smart Prague městské firmy Operátor ICT Vladimír Zadina.

Dodává, že v červenci bude Pražanům k dispozici na stránkách Smart Prague a jejích sociálních sítích mapa Prahy rozdělená na jednotlivé stejně velké oblasti, kde budou moci Pražané hlasovat, kde by rádi měli nabíjecí stanice.

Podle primátorky Adriany Krnáčové nabídne karta Lítačka v dohledné době další funkce. V srpnu chce například magistrát spustit stejnojmennou aplikaci, díky které už nebudou muset lidé nosit zelenou kartu v peněžence.

Nově jim bude stačit chytrý telefon. Lítačku bude do budoucna možné využívat také na příměstských železničních linkách. Dnes ji České dráhy uznávají pouze na území hlavního města.

 

Právě se děje

před 59 minutami

Kaťuša končí. V elitním pelotonu ji nahradí tým Israel Academy

Tradiční cyklistická stáj Kaťuša po této sezoně skončí a místo ní se v elitní společnosti WorldTour objeví Israel Cycling Academy, za kterou závodí i český jezdec Daniel Turek. Dosud kontinentální tým koupí od Kaťuše licenci a převezme i smlouvy jedenácti jezdců. Informoval o tom server cyclingnews.com.

Kaťuša zanikne, protože přijde o dva hlavní sponzory firmu Alpecin a výrobce kol Canyon. Její nástupce Israel Academy získá mimo jiné z jezdců Němce Nilse Politta, který byl letos druhý na prestižní klasice Paříž-Roubaix. Lídrem pro etapové závody by měl být Ir Dan Martin.

Další zprávy