Banky se navíc předhánějí o co nejúčinnější a nejefektivnější reklamu, jak nové klienty přilákat. Je zřejmé, že právě hypoteční úvěry patří mezi exkluzivní produkty bank. Líbivá reklama a mnoho slibů je jedna věc, skutečnost však může být jiná.
Rozhodli jsme se udělat mezi bankami průzkum, jak jsou schopné skutečně vyjít svým klientům vstříc, jak jsou schopné nabídnou své služby a skutečně svým klientům pomoci.
Netypický příklad hypotéky
Rozhodli jsme se tedy koupit nemovitost na bydlení. Koupit byt či dům na hypotéku není problém u jakékoliv banky a jde to v podstatě bez komplikací.
Naše nemovitost ač se jednalo o vilový objekt, kde byly dříve kanceláře, byl v katastru nemovitostí zapsán jako průmyslový objekt, nikoliv objekt bydlení, což byla první komplikace a zároveň netypický příklad na němž jsme se rozhodli schopnosti bank a jejích zaměstnanců otestovat.
Tuto nemovitost jsme chtěli zároveň rekonstruovat. Problémem byl fakt, že jelikož se jednalo o výhodnou koupi od realitní společnosti a již jsme zaplatili rezervační poplatek, bylo třeba jednat rychle, abychom mohli do stanovené doby cca 2-3 týdnů kupní cenu zaplatit a nepřijít tak o desítky tisíc korun.
Po bankách jsme chtěli aby nám pomohli, navrhli nejlepší řešení a s celou transakcí nám jako svým budoucím klientům pomohli.
A jaké byli naše zkušenosti?
Rozhodli jsme se náhodně navštívit pobočky několika bank, kde jsme právě uvedená kritéria porovnávali.
Infobox
Žúčastněte se největší bankovní ankety: OZNÁMKUJTE SVOU BANKU! Ukažte tak bankám co se vám na nich nelíbí, co vám vadí a co naopak oceňujete! Dáte tak dalším čtenářům i samotným bankám náměty k zamyšlení. Hlasovat můžete ZDE!!Hypoteční banka nám nepomohla
První bankou, kterou jsme navštívili byla Hypoteční banka v Praze. Návštěva této pobočky však byla poměrně rychlá. Po zběžném vylíčení problému, kde jak jsme již dopředu počítali bude největším problémem právě určení kupovaného objektu v KN právě jako průmyslový objekt, jsme dostali prakticky pouze jedinou informaci.
Máme se domluvit se znalcem, který se na objekt podívá a pokud ten objekt doporučí jako zástavu, tak máme přijít. Tato informace však byla pro nás bohužel nedostatečná.
Rozhodli jsme se proto navštívit pobočku Hypoteční banky v Karlových Varech. Zde jsme se již dozvěděli více.
Zaměstnanci banky byli ochotní, a snažili se nám potřebné informace zjistit. Díky znalci hypoteční banky, který nám okamžitě podal důležitou informaci, jsme okamžitě dle fotografií věděli, že kupovaná nemovitost je vhodnou zástavou což bylo pozitivní.
Velký kladem Hypoteční banky jsou navíc mnohem nižší požadavky na bonitu klienta, než u jiných bank, takže nám náš příjem stačil na dostatečně vysoký úvěr. Nevýhodou bylo, že banka žádala splnění zbytečných podmínek, které jsme v daném čase nebyli schopni splnit a ani splnění takových podmínek nebylo efektivní.
Předně banka vyžadovala připravený podrobný projekt na rekonstrukci s kalkulací nákladů, které jsme v tak krátké doby nebyli schopni kvalifikovaně obstarat. Zároveň žádala zbytečné vyjádření stavebního úřadu, že nemovitost je možné zkolaudovat na nemovitost určenou k bydlení.
Tuto věc však mohl kvalifikovaně posoudit i znalec, navíc již z dřívějších případů víme o nechuti stavebních úřadů jakákoliv potvrzení poskytovat. Negativní roli hrají i dlouhé lhůty vyřizování žádostí.
Tyto podmínky se tak pro nás staly neakceptovatelnými, protože bychom nebyli schopni dodržet smluvené lhůty a koupě domů by tak byla ohrožena se všemi následky, které by to pro nás mělo.
GE-Money nabídla Americkou hypotéku
GE-Money bank jsme navštívili v Praze. Vystřídali se u nás tři poradci, než jsme se dobrali k prvnímu řešení. Nicméně i tuto snahu bereme pozitivně, že nám jako běžným klientům snaží banka vyjít vstříc i za cenu mobilizace mnoha hypotečních poradců.
Velkou výhodou zde stejně jako u Hypoteční banky byl nízký a velmi přijatelný požadavek na bonitu klienta, který nám opět umožnil dosáhnout nadstandardní výše hypotečního úvěru. Zaměstnanci banky se snažili zřejmě trošku ulehčit práci a jako řešení nám prezentovali takzvanou Americkou hypotéku. Která však pro výrazně vyšší úrokovou sazbu a tedy vyšší splátky byla pro nás nepřijatelná.
Nakonec jsme však dosáhli určitého řešení, které však opět z důvodu požadavku na již zpracovaný kompletní projekt s cenovou kalkulací, bylo pro nás z časových důvodů nevyužitelné.
Česká spořitelna. Pomohla ale chyběla jistota
Další bankou byla Česká spořitelna v Karlových Varech, kde si hypoteční poradce zpočátku nebyl jistý, jak má postupovat, protože se dle vlastních slov s takovýmto případem ještě nesetkal. Musel tedy každou chvíli odcházet pro informace k dalším kolegům. Nelze však upřít jeho velkou snahu a ochotu nám pomoci.
Dle informací, které jsme tedy dostali nám byl nabídnut hypoteční úvěr na koupi a rekonstrukci nemovitosti najednou. Podmínkou byla kolaudace objektu ve stanovené lhůtě pod sankcí pokuty na objekt určený k bydlení. Stejně jako v předchozím případě však byl požadováno potvrzení stavebního úřadu.
Po naší námitce však toto stanovisko příslušný zaměstnanec změnil, že určit to může i příslušný smluvní znalec banky.
Přesto jsme si odnesli určitou dávku nejistoty, zda skutečně bude vše tak, jak nám bylo tvrzeno.
Raiffeisenbank působila nejistě
Jako další jsme se rozhodli navštívit pobočku Raiffeisenbank v Praze, kde nám přidělený a velice ochotný hypoteční poradce vyhotovil prvotní kalkulaci a sdělil nám, že není problém na objekt našeho zájmu poskytnout klasický hypoteční úvěr bez jakýchkoliv dalších podmínek.
Po této informaci jsme se ještě snažili navštívit druhou pobočku Raiffeisenbank v Praze, abychom si uvedenou informaci potvrdili, bohužel nám však bylo sděleno, že se k hypotečním poradcům musíme objednat a to až týden dopředu.
Rozhodli jsme se proto informaci ověřit telefonicky, kde nám však příslušný zaměstnanec tuto informaci nebyl schopen potvrdit ani vyvrátit s tím, že se máme obrátit na specializovanější pracoviště banky.
Komerční banka to vyhrála!
Poslední bankou, kterou jsme navštívili, byla Komerční banka v Sokolově. Jelikož se jednalo o specifický problém, rozhodla se ho s námi vyřešit přímo ředitelka pobočky, která byla schopna velice srozumitelně a jasně popsat všechny možnosti, které jsme měli a navrhla několik možných řešení.
Na všechny otázky se nám dostalo okamžité odpovědi a měli jsme zde skutečně dobrý pocit, že jsou pracovníci banky schopni a ochotni nám pomoci problém vyřešit. Jednoduše řešeno nás z banky nenechali odejít, dokud jsme přijatelné řešení nenalezli.
Nevýhodou byla větší náročnost banky na bonitu klienta a nutnost dvojího zajištění pojištěním jak zastavované, tak kupované nemovitosti, které však vyžaduje většina bank. Tato nevýhoda však byla vyvážena snahou ne pouze zadat klientovi podmínky ke splnění, ale především s ním tyto podmínky ihned řešit a poskytnout klientu okamžitou a maximální součinnost.
Byli jsme tak velice příjemně překvapeni, když jsme ještě v den návštěvy znali řešení, které by nám umožnilo objekt včas zakoupit a navíc na něj získat dostatečně vysoký úvěr na rekonstrukci. Banka navíc sama zajistila znalce, kterého jsme nemuseli narychlo shánět.
Právě pobočka Komerční banky v Sokolově na nás působila dynamicky a aktivně. Zjistili jsme, že v KB nemají problém se klientovi se specifickým problémem věnovat i nejvýše postavení zaměstnanci pobočky, což klientovi dodává pocit oprávněné důležitosti a významnosti.
Za přístup ke klientovi právě v takovém netypickém případě, ochotě strávit s klientem nad problémem velké množství času a možnosti řešení, které respektovali naše požadavky a přání, stejně jako komfort a ochotu se kterou k nám všichni zaměstnanci příslušné pobočky Komerční banky přistupovali, bychom Komerční bance mohli dát jedničku!
Uvedený příklad jasně svědčí o tom, že banky a většina jejich zaměstnanců jsou připraveny pomoci v jakémkoliv standardním a typickém případě hypotečního úvěru. V případě složitějších případů a specifických přání klientů už se objevují často problémy a mnoho zaměstnanců na řešení těchto otázek není připraveno.
|
|
|
|