Praha - SMS zprávy vyzývající příjemce k zaplacení neobjednaného zboží, které ve čtvrtek obdržely stovky českých seniorů, byly odeslány kvůli chybě systému.
Odesílatel, zřejmě polská distribuční společnost Reverse Logistics, se lidem již omluvil s tím, že SMS mají ignorovat a že žádná objednávka jim odeslána nebude. V tiskové zprávě to uvedla Česká obchodní inspekce. ČOI ve čtvrtek spotřebitele před těmito zprávami varovala s tím, aby neobjednané zboží nepřebírali a neplatili.
Omluva přišla spotřebitelům SMS zprávou povětšinou ve čtvrtek pozdě večer či začátkem noci a nebyla podepsaná ani nebylo uvedeno číslo odesílatele.
"Ovšem podle toho, že mělo jít o objednávky stejných nebo podobných výrobků, které si v minulosti tito lidé již zakoupili, jsme zjistili, že původ zpráv byl u polské distribuční společnosti Reverse Logistics," uvedl Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra (ESC) při České obchodní inspekci.
Na centrum se ve čtvrtek obrátily kvůli SMS desítky spotřebitelů. V SMS zprávách stálo, že příjemci během několika dnů bude doručeno zboží v hodnotě stovek až tisíců korun a vyzývaly je k platbě. Lidé, kterým zprávy přišly, uvedli, že si stejné nebo podobné zboží objednali před několika lety.
Centrum eviduje i jiné stížnosti na polskou společnost Reverse Logistics, která od spotřebitelů nepřijímá odstoupení od smlouvy bez udání důvodu při nákupu na dálku a nevrací jim peníze. "Při mimosoudním řešení těchto sporů ale máme 100procentní úspěšnost díky spolupráci s kolegy z Evropského spotřebitelského centra Polsko.