Je vaše životní pojistka neplatná? Projděte si, co můžete získat a ztratit, když se přidáte ke sporu

Filip Sýkora
20. 3. 2018 6:30
Až milion smluv o životním pojištění se spořicí složkou může být neplatných, uvádějí zástupci údajně poškozených klientů. Finanční arbitr zatím pravomocně rozhodl dva případy, další desítky nepravomocně. Podle pojišťoven však nelze hovořit o plošné neplatnosti smluv. Připravili jsme odpovědi na časté otázky.

Přes možná rizika chci usilovat o zneplatnění smlouvy. Jak mám postupovat?

Nejprve se musíte obrátit na svou pojišťovnu a pokusit se smlouvu reklamovat. Teprve až vaši žádost písemně odmítne, můžete se obrátit na finančního arbitra. Žádost lze podat i elektronicky pomocí on-line formuláře.

Součástí stížnosti musí být nejen neúspěšná písemná reklamace, ale také vysvětlení, čeho se klient domáhá, jaké má pro své tvrzení důkazy, či prohlášení, že paralelně nepodal ve stejné věci žalobu k soudu či rozhodčímu soudu.

Samotné řízení před finančním arbitrem je bezplatné a není k němu třeba právní zastoupení. Nic pak nemusí platit ani stěžovatel, kterému arbitr nevyhoví. Jenže: i když arbitr rozhodne o zrušení smlouvy, může se pojišťovna obrátit na soud - a zde už hrozí náklady soudního řízení včetně povinnosti hradit soudní výlohy protistraně v případě prohry. Protistranami soudního sporu totiž budou pojišťovna a vy. Ač se to na první pohled zdá nelogické, finanční arbitr nebude účastníkem řízení u soudu a nemusí tedy obhajovat své rozhodnutí.

 

Právě se děje

Další zprávy