Praha - mBank jako první banka v Česku umožní ze svého internetového bankovnictví posílat platby přes Facebook. Novinka je součástí nového internetového bankovnictví, do něhož tato nízkonákladová banka v tomto týdnu "pouští" prvních čtyřicet tisíc klientů, kteří o něj přednostně zažádali.
„Je to jednoduchý způsob, jak rychle splatit zapůjčenou částku kamarádovi, který za vás zaplatil třeba v restauraci," říká k možnosti "platby přes Facebook" Bronislav Dvořáček, vedoucí produktového oddělení mBank.
Výhoda je podle něj v tom, že není třeba znát číslo účtu příjemce. „Pokud jste přáteli na Facebooku, pošlete mu touto cestou peníze třeba hned večer, když se vrátíte domů. Obdobnou, stejně rychlou a snadnou platbu můžete udělat i přes mobil," vysvětluje Dvořáček.
mBank službu vyvinula tak, že nejprve vymyslela vlastní variaci na platbu přes chytrý mobil: Do internetového bankovnictví lze zadat platbu na telefonní číslo, příjemci přijde SMS s linkem na zabezpečený web mBank, kam zadá své číslo účtu, údaje zadavatele platby a příjemce se pak spárují a proběhnou. Stejně probíhá i platba přes Facebook.
Facebook je potřeba propojit s internetovým bankovnictvím, do něhož se nahrají kontakty. Při platbě se pak zvolí přítel z Facebooku, kterému se odešle klasická facebooková zpráva s odkazem opět na zabezpečenou stránku mBank. Pak už je proces stejný jako u platby přes mobil.
Ve skutečnosti tak nejde fakticky o platbu přes Facebook - ten je pouze jejím prostředníkem. Obě platby - jak přes mobil, tak přes Facebook - se přitom potvrzují klasicky přes kód, který přijde při zadávání platby přes SMS.
Banka na tuto platbu nastavila limit 2000 korun na jednu transakci. Na rozdíl třeba od plateb kartou nelze u facebookové platby limity měnit ani nelze nastavit například denní či měsíční limit.
Bezpečné?
Pro majitele bankovních účtů je prioritou mít peníze v bezpečí. Jak chce mBank tuto nedůvěru zlomit, když nyní nabízí propojení internetového bankovnictví se sociální sítí?
"Systém není na Facebook standardně napojený. Pokud tuto službu chcete využívat, musíte si ji sám zapnout ve svém internetovém bankovnictví. Můžete provést třeba jen jednu platbu a poté službu opět vypnete. Teprve po vašem souhlasu se do internetového bankovnictví nahrají vaše kontakty z Facebooku, kterým můžete následně platbu posílat," odpovídá Dvořáček.
Zdůrazňuje navíc, že samotná platba probíhá na zabezpečených stránkách banky. „Zákazník dává de facto jen souhlas k tomu, aby za něj mBank poslala na Facebook zprávu tomu, komu chcete peníze poslat. K žádnému propojování dat při té platbě nedochází," říká Dvořáček.
Expert na sociální sítě Daniel Dočekal má ale k bezpečnosti této novinky připomínky. „Okamžitě mě napadá, jak skvělé to bude, až někdo, kdo získá přístup k onomu účtu příjemce platby na Facebooku, prostě vyplní zcela jiné číslo účtu, než bylo zamýšleno, a přijde snadno k cizím penězům. Je to stejné, jako kdyby někdo někomu poslal žádost o číslo účtu mailem a on mu ho poslal zpátky (nebo někde vyplnil). Bylo by tam, mimochodem, stejné riziko, tedy že někdo získá přístup k onomu mailu, nebo to modifikuje cestou," namítá Dočekal.
S těmito výhradami Dvořáček souhlasí. „Ale pak hovoříme o hackingu profilu na Facebooku. Je zřejmé, že každý internetový uživatel je povinen si chránit své přihlašovací údaje a hesla. V současné době mohou uživatelé přes Facebook přenášet nejen peníze, ale mohou se také přihlásit do různých služeb (například Spotify.com), kde provádějí nákupy," reaguje Dvořáček.
Dočekal má ještě jednu připomínku. „Osobně doufám, že více a více lidí bude mít na Facebooku znemožněno stahování kontaktů přes přátele. Trochu mě děsí, že mBank bude tímto způsobem shromažďovat osobní informace lidí, kteří o tom nebudou vůbec vědět."
Podle Dvořáčka ale mBank z Facebooku nepoužívá jiné údaje než jméno přítele. „V případě, že má přítel na Facebooku zadané svoje telefonní číslo nebo e-mail, tyto údaje se do adresáře nezkopírují," dodává.
Přátelům se vnucovat nebudeme
Dvořáček zároveň také odmítá, že by mBank přátelům svých klientů z Facebooku „nutila" své služby. Co si tedy banka od novinky slibuje? „Chceme spokojené zákazníky, kteří naše služby využívají a ideálně mají něco, co jejich kamarádi u jiné banky, nemají. Spokojení zákazníci nás doporučí přátelům a do mBank přivedou své známé a kamarády. Touto cestou získává mBank své nové zákazníky," odpovídá.
Přiznává ale, že šanci na přímou akvizici nového klienta banka úplně ladem ležet nenechává. "Pokud pošlete platbu přes Facebook kamarádovi, co nepoužívá mBank, je ve zprávě i zmínka o tom, že si může založit mKonto," říká Dvořáček. Opakovaně ale mBank přátelům svých klientů psát žádné další výzvy nebude.
Všichni zákazníci mBank v Česku, kterých je dohromady zhruba 480 tisíc, získají přístup do nového bankovnictví v nejbližších týdnech. Jak nové, tak původní internetové bankovnictví mohou využívat do konce dubna. Od 1. května budou všichni zákazníci mBank používat již jen nové internetové bankovnictví.
Přes nové internetové bankovnictví mohou klienti mBank moci třídit, kategorizovat a kontrolovat své příjmy a výdaje. Data se zobrazí v grafech a systém je nastaven tak, že se "bude učit" výdaje postupně sám třídi.