Mnichov - Skandál v největším německém autoklubu ADAC ohledně manipulace s výsledky ankety o nejoblíbenější auto německých motoristů může mít pro tento symbol automobilismu v Německu i právní důsledky.
Státní zastupitelství v Mnichově totiž začalo prověřovat, zda není možné zahájit proti ADAC vyšetřování. Sdružení provozovatelů autohofů zase zpochybnilo výsledky testů kvality těchto odpočívadel stojících mimo německé dálnice, které autoklub prováděl.
Ruce pryč od něj začaly dávat i velké německé automobilky a Volkswagen podle tisku dokonce zvažuje, že vrátí cenu, kterou dostal ve zfalšované soutěži.
Vedení autoklubu v pondělí přiznalo, že šéf komunikace firmy Michael Ramstetter v minulých letech svévolně zvyšoval počty hlasů v anketě Žlutý anděl, v níž Němci volí nejoblíbenější vozy pro daný rok. Chtěl tak prý zvýšit prestiž soutěže.
V reakci na odhalení Ramstetter rezignoval na všechny funkce ve společnosti, aféra ale silně otřásla důvěrou v tuto instituci, která má více než stoletou tradici a téměř 19 milionů členů.
Podle dnešního vydání deníku Bild navíc začalo mnichovské státní zastupitelství prověřovat možné zahájení vyšetřování proti ADAC. Podle vrchního státního zástupce Thomase Steinkrause-Kocha by mohlo být prošetřováno podezření z úplatkářství nebo z přijímání výhod. Podvod jako skutkovou podstatu ale vyloučil.
Manipulace vyloučena
V reakci na skandál se zásahy do výsledků ankety se ozvalo i Sdružení německých autohofů (VEDA) a zpochybnilo nestrannost ADAC při posuzování kvality těchto odpočívacích zařízení. Šéf sdružení Alexander Ruscheinsky největší autoklub v Evropě zkritizoval, že při jejich posuzování nebyl neutrální, čímž je poškodil.
Podle VEDA má ADAC obchodní vztahy s organizací zastřešující odpočívadla přímo u dálnic a při testech jim prý dával lepší hodnocení než autohofům, které stojí stranou hlavních tahů.
ADAC už v pondělí odmítl, že by se manipulace s výsledky týkala i posudků na auta, dětské autosedačky, pneumatiky, odpočívadla nebo jiných testů kvality, které autoklub dlouhodobě provádí.
Dnes to v deníku Bild zopakoval prezident ADAC Peter Meyer. "Naše testy techniky a ochrany spotřebitelů se provádějí na základě pevně stanovených a ověřitelných kritérií. Částečně se na nich podílejí i certifikovaná zařízení, takže tady je manipulace vyloučena," tvrdí šéf ADAC.
Od autoklubu se začínají odklánět i přední německé automobilky jako Volkswagen či BMW. Společnost Volkswagen, jejíž Golf vyhrál poslední anketu ADAC, chce přestat používat odkaz na cenu Žlutého anděla ve svých reklamách.
Podle deníku Süddeutsche Zeitung Volkswagen dokonce zvažuje, že ocenění vrátí. O svém dalším postupu chce tato wolfsburská automobilka rozhodnout podle toho, jak jí ADAC aféru vysvětlí.
V Německu už se kvůli aféře začaly ozývat hlasy volající po radikálním přebudování autoklubu. Ten se vedle pomoci řidičům v nouzi věnuje i řadě obchodních aktivit, mimo jiné poskytuje pojištění, vydává motoristický časopis s mnohamilionovým nákladem nebo provozuje cestovní kancelář.