Ze Skansky do vlády. Nebudu nosit obálky, říkal Ťok

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
12. 11. 2014 16:33
Je jasné, že každá stavební zakázka pro Skansku bude automaticky podezřelá. Na druhou stranu, činy Dana Ťoka z posledních let ukazují, že o problémech v resortu ministerstva dopravy hodně ví.
Dan Ťok
Dan Ťok | Foto: Skanska a.s.

Praha - Před třemi lety vedl otevřený boj s tehdejším ministrem dopravy Vítem Bártou z Věcí veřejných. Nyní Dan Ťok, který od roku 2008 vede jednu z největších stavebních společností v Česku, zřejmě usedne na stejnou ministerskou židli.

Za ideálního kandidáta na právě uvolněný vládní post jej po rezignaci Antonína Prachaře označil šéf hnutí ANO Andrej Babiš. Ťok už v roce 2011 patřil k těm, kteří otevřeně podpořili nově vznikající Babišovo hnutí a jeho proklamovanou snahu bojovat s všudypřítomnou korupcí a současný ministr financí na nějaký post pro Ťoka pomýšlel již delší dobu.

První hovory nad ministerským tématem spolu vedli již na konci loňského roku, když se sestavovala nová vláda. "S panem Babišem jsem na toto téma komunikoval, ale tehdy jsem nabídku na post ministra nedostal," uvedl Ťok. Konkrétní nabídku dostal až o několik měsíců později, mohl šéfovat Ředitelství silnic a dálnic. "V celé té konstelaci se mi to nezdálo vhodné," odmítl nabídku Ťok.

Teď ale přišla oficiálně další nabídka, a to přímo ministerská, tu už Ťok přijal. "Kozel zahradníkem je dobré řešení," řekl k Ťokově nominaci Babiš. A jeho obavy z možné kritiky výběru kandidáta na nového ministra dopravy se začaly naplňovat.

"Jsem přesvědčen, že hnutí ANO mohlo najít celou řadu jiných kvalitních odborníků jak ve svém středu, tak mezi nezávislými osobnostmi, u kterých neexistuje tak jednoznačný střet zájmů," poukázal na letité působení Ťoka ve vedení Skansky odborný mluvčí ČSSD pro dopravu, poslanec Jan Birke.

Je jasné, že pokud Ťoka ANO jako ministra dopravy v koalici s ČSSD a KDU-ČSL prosadí, bude každá stavební zakázka pro Skansku automaticky podezřelá. Na druhou stranu činy Dana Ťoka z posledních let ukazují, že o problémech s korupcí ve svém možném budoucím resortu jednak dobře ví, a dále, že s ní chce bojovat.

Nebudu politikům nosit obálky

Absolvent VUT v Brně se do povědomí lidí z oboru zapsal jako jeden z nejúspěšnějších manažerů a také jako bojovník za transparentnost v podnikání. Ze ztrát dokázal jako generální ředitel dostat firmu ABB Energetické systémy, restrukturalizaci provedl také ve společnosti Jihomoravská plynárenská. Dva roky byl pak ředitelem strojírenské skupiny finančníka Karla Komárka KKCG Industry.

V roce 2008 se přesunul do Skansky. "Nejvyšší šéf Skansky se mě ptal, jestli k nim chci jít. Odpověděl jsem mu, že si nejsem úplně jistý. Že je to sice lákavá nabídka a velká výzva, ale pokud by se ode mne čekalo, že budu obcházením politiků a předáváním obálek zařizovat zakázky, tak o to místo nemám zájem," popisoval v roce 2011 v rozhovoru pro Aktuálně.cz.

Domluvili se. V roce 2008, kdy se stal Ťok generálním ředitelem v té době největší stavební firmy v Česku, procházela Skanska restrukturalizací. Ťok zahájil také další změny. Skanska se pod jeho vedením stala zakládajícím členem Koalice pro transparentní podnikání a přihlásila se k dodržování Etického kodexu dodavatele veřejných zakázek. Sám Ťok spolupracoval na nové podobě zákona o veřejných zakázkách, kritizoval zejména systém takzvaných losovaček nebo fluktuaci na Ředitelství silnic a dálnic.

I přes otevřený postoj se firmě nevyhnuly problémy. Tehdejší ministr dopravy Vít Bárta se v roce 2011 pustil se Skanskou do ostré bitvy. Vytýkal jí špatně odvedené práce a na některé úseky dálnic nechal Ředitelstvím silnic a dálnic umístit cedule s nápisem "Zde stavěla Skanska". Celý spor skončil smírem až za ministrování Pavla Dobeše, kdy obě strany uznaly svou část viny. Skansku tehdy oprava reklamovaných staveb stála 20 milionů korun, oproti Bártou avizované miliardě.

Odmítání zákulisních dohod a snaha nepodílet se za každou cenu na podřadných zakázkách, se Skansce vrátilo propadem zisku už v roce 2010. Ten se tehdy snížil o 11 procent na 1,01 miliardy korun. Špatné kroky minulých manažerů přinesly ještě větší propad v roce 2011, tehdy zisk firmy klesl na 155 milionů. "Tento výsledek je způsoben zejména nutností sanovat problémy z minulosti. Museli jsme vytvořit opravné položky a rezervy na některé projekty realizované před rokem 2008. A na těchto projektech dochází k plnění záručních závazků a řešení dalších problémů,“ řekl tehdy Ťok.

Principů transparentnosti se firma držela i v momentě, kdy odhalila machinace v účetnictví, za kterými stáli manažeři jedné z divizí. Sama nechala situaci prošetřit a sama o ní informovala v momentě, kdy prezentovala výsledky hospodaření za loňský rok - ztrátu 888 milionů korun. "Transparentnost je pro nás prvořadá, a i z toho důvodu považujeme za nutnost prezentovat naše výsledky v kontextu těchto událostí," komentoval situaci Ťok.

Součást kartelu?

Téměř dokonalý obrázek Ťokově Skansce může ale zkazit nová kauza. Antimonopolní úřad momentálně prošetřuje údajný kartel, který měly vytvořit stavební firmy právě kolem veřejných zakázek. Agentura ČTK ke včerejší zprávě dodala, že podle některých zdrojů má být jeho součástí i Skanska. Jasno bude až na jaře příštího roku, kdy chce ÚOHS šetření dokončit.

Ťokovo jmenování musí nyní ještě schválit vláda, přesto již odevzdal všechny posty ve stavební firmě. Skanska se tedy už poohlíží po novém šéfovi. Vedením firmy zatím pověřila současného finančního ředitele Patrika Cholevu.

Ten po Ťokovi přebírá společnost, která i nadále výrazně spolupracuje se státem. Podle analýzy společnosti ÚRS Praha získala Skanska během letošních prvních deseti měsíců roku od veřejné správy 87 zakázek za více než 5,35 miliardy korun, což je nejvíce ze stavebních společností. Pokud by na ministerstvu seděl Ťok, skrývala by poslední věta v sobě mnohem více emocí. Už brzy to možná poznáme.

 

Právě se děje

Další zprávy