Praha - Sněmovna schválila novelu zákona o silniční dopravě, která zpřísňuje postihy za nelegální taxislužbu a posiluje pravomoci obcí při stanovování podmínek pro její výkon. Zároveň poslanci neschválili pozměňovací návrh, který měl pomoci alternativním taxislužbám typu služby Uber.
Poslanec ČSSD Václav Zemek neúspěšně navrhoval, aby u vozidel, která nemají taxametr, mohl místo dosavadní papírové smlouvy sloužit jako alternativní doklad záznam v mobilní aplikaci. S tímto návrhem nesouhlasil již při projednávání v hospodářském výboru ministr dopravy Dan Ťok (ANO).
O způsobilost šoféra taxislužby bude moci řidič podle schválené novely přijít hned po prvním závažném přestupku, jako je například předražování jízdného nebo nepoužití taxametru. Kontrola se bude moci uskutečnit v cizím jazyce a je možné z ní pořizovat audio i videozáznam bez vědomí kontrolovaného řidiče.
Řidiči, kteří nemají oprávnění řidiče taxislužby, ani tuto činnost nevykonávají legálně pro určitého dopravce, mohou být postiženi pokutou až 100 000 Kč.
Poslanci ze zákona vypustili oprávnění strážníků městské policie nebo policistů odebírat průkaz řidiče taxislužby. Toto právo zůstane jen osobě pověřené výkonem státního odborného dozoru, a to je ve stanovených případech, například pokud byl řidič v posledních třech letech potrestán třeba za předražování jízdného.
Návrh také posiluje práva obcí při stanovování podmínek pro provozování taxislužby. Poslanci ale vypustili možnost, aby obec požadovala po uchazečích o provozování taxislužby povinnost podrobit se dopravně psychologickému vyšetření. Obce však budou mít pravomoc prostřednictvím vyhlášky požadovat po taxikářích zkoušku z místopisu nebo obsluhy taxametru.
Budou moci také stanovit zvláštní požadavky na vozidla taxislužby, například pokud jde o rozměry vozidla nebo plnění emisní úrovně. Tyto požadavky nesmí zvýhodňovat výrobce, typ vozidla nebo tovární značku.
Kromě taxislužby se novela týká veřejné linkové dopravy, jde například o ochranu linek provozovaných v rámci veřejné služby proti komerčním linkám. Umožní nevydat licenci dopravci komerční linky, který by chtěl provozovat komerční dopravu v trase a čase objednaného veřejného spojení, a tím snižoval tržby dopravy spoje objednaného v závazku veřejné dopravy.