Berlín – Volkswagen manipuloval s emisemi i v Evropě. Potvrdily to první rozhovory, které v centrále automobilky ve Wolfsburgu provedla speciální vyšetřovací komise. Řekl to německý ministr dopravy Alexander Dobrindt, který její vznik inicioval.
Zatím není jasné, kolika aut se manipulace týkají. "To se ukáže v příštích dnech," řekl novinářům Dobrindt. "Budeme i nadále společně s VW intenzivně pracovat na tom, abychom co nejdříve a co nejotevřeněji o těchto detailech informovali veřejnost," dodal ministr.
Doplnil jen, že podle jeho informací se manipulace dotýkají aut s dieselovými motory o objemu 1,6 a dva litry.
Evropská komise poté vyzvala všechny členské státy Evropské unie, aby zahájily vlastní vyšetřování případu. "Vybízíme všechny členské státy, aby přikročily k vyšetřování," řekla novinářům v Bruselu mluvčí komise Lucia Caudetová. Komise už podle ní navrhla nová pravidla, která zpřísní testování automobilů na emise, jejich dodržování ale bude na členských zemích.
Německý deník FAZ k Dobrindtovým slovům dodává, že se vědělo, že i evropské motory z koncernu VW obsahovaly software, který umí obejít testy při měření emisí, ale dosud se mělo za to, že tento software byl aktivní jen ve Spojených státech amerických.
Nyní se bude testovat
Dalším krokem v německém vyšetřování budou emisní testy. "Je jasné, že Spolkový úřad pro motorová vozidla se nebude výlučně zaměřovat na modely VW, ale že provede namátková měření také u vozů jiných automobilek," řekl Dobrindt.
Takové řešení zkritizoval šéf německých Zelených Anton Hofreiter. "Čas na namátkové kontroly je dávno pryč," řekl. Volá po tom, aby na testy zamířily všechny vozy s dieselovými motory, které jezdí po německých silnicích.
Bulvární deník Bild dnes přišel s tím, že problém s emisemi mohou mít i některé vozy značky BMW. Mnichovská automobilka to ale tvrdě odmítá a říká, že vždy postupuje v souladu se zákony.
Podle francouzského ministra hospodářství Emmanuela Macrona ale nyní nic neukazuje na to, že ostatní výrobci aut používali podobný software, kterým VW obcházel měření emisí. "Aktuálně to vypadá, že jde jednoznačně jen o věc VW," řekl v Londýně.
Volkswagen už v pondělí po zjištění amerických úřadů uvedl, že tento software instaloval do celkem 11 milionů svých vozů.
Na Dobrindtovo vyjádření ihned reagovaly firemní akcie, které do té doby na frankfurtské burzy rostly o více jak pět procent. Nyní už se pohybují lehce v červených číslech (minus 0,04 procenta kolem 13. hodiny).
Čtete rádi zpravodajský on-line deník Aktuálně.cz? Podpořte nás v anketě českého internetu Křišťálová lupa. Hlas nám můžete dát zde. Děkujeme!