Praha - Lehkovážnost může přijít uživatele mobilního telefonu pořádně draho. Lidé doplácejí hlavně na nepozornost při přeposílání krátkých textových zpráv (SMS) nebo volání na zpoplatněná čísla. Varovala před tím Asociace provozovatelů mobilních sítí, která sdružuje všechny tři "velké" tuzemské operátory - Telefónica O2, T-Mobile i Vodafone.
Příkladem je majitelka telefonu, která během několika vteřin přišla prakticky o celý měsíční kredit. Hlas v telefonu se totiž vydával za zaměstnance jednoho z operátorů a nabízel slevu na vyúčtování - k tomu mělo stačit, když paní nahlásí volajícímu kód, který právě na telefon dorazil přes SMS.
"Žena si tuto SMS ani nepřečetla a rovnou nadiktovala číselný kód. Za pár okamžiků přišla o tři čtvrtiny měsíčního kreditu, protože přes nadiktovaný kód provedla platbu třetí straně," říká prezidentka asociace Michaela Renčínová
"Jde o stále stejný princip. Někdo si na vaše číslo objedná zboží, ale potřebuje zadat autentizační kód, který vám prodejce pošle textovou zprávou. Pokud nejste dost pozorní a kód nadiktujete neznámému člověku, má podvodník vyhráno," vysvětluje.
Podle Renčínové se mění pouze kulisy podvodu. Jednou jde o falešného operátora, podruhé o "slušného" člověka, který se jen spletl při zadání vlastního čísla, kód proto přišel vám a prosí o jeho zaslání.
Přestože textové zprávy s kódem obsahují jasné upozornění, že jde o kód určený pouze majiteli daného čísla, je řada lidí, kteří zprávu přepošlou dál.
Žádost o úvěr se může podražit
Stejně snadno mohou lidé přijít o peníze, pokud se rozhodnou odpovědět na inzerát, který nabízí pracovní místa nebo možnost rychlého úvěru. Po vytočení čísla se dozví, že volaný své telefonní číslo změnil a je třeba zavolat jinam.
"Následně operátor společnosti pokládá zákazníkovi poměrně rozsáhlou sadu otázek a na závěr mu sdělí, že bohužel nevyhovuje některým kritériím, a proto mu žádnou práci nebo úvěr nemůže nabídnout," uvádí asociace na svém webu.
Problém je, že ve druhém případě se žadatel obvykle dovolá na drahou linku, která je zpoplatněná zvláštní sazbou, a účet za telefonování se tak může podražit i o několik tisíc korun. Cenu za minutu hovoru lze vždy zjistit podle čtvrté a páté číslice daného čísla.
"Jediným úkolem operátora, kterému se klient dovolá, je zpravidla to, aby jej udržel na lince co nejdéle," varuje asociace.