Hamburk - Německá letecká společnost Lufthansa nestojí o žádné další nákladné stávky svých zaměstnanců, spory chce urovnat. Na středeční valné hromadě společnosti to prohlásil šéf aerolinek Carsten Spohr. Jednání se uskutečnilo měsíc po leteckém neštěstí dceřiné společnosti Germanwings v jihofrancouzských Alpách, při kterém zahynulo všech 150 lidí na palubě.
Valná hromada začala minutou ticha za oběti havárie, kterou podle vyšetřovatelů záměrně způsobil druhý pilot tím, že navedl letadlo do horského masivu. "Celá rodina Lufthansy a Germanwings za oběti truchlí," řekl předseda dozorčí rady Wolfgang Mayrhuber předtím, než vyzval k uctění mrtvých minutou ticha.
Spohr následně opětovně přislíbil pozůstalým podporu a pomoc. "Neštěstí nás změnilo a v této společnosti navždy zanechá jizvy. Všichni jsme se semkli," řekl.
Vedle březnové havárie letadla Germanwings byla hlavním tématem schůze finanční situace firmy. Spohr prohlásil, že pro letošní obchodní rok očekává očištěný provozní zisk ve výši 1,5 miliardy eur (přes 41 miliard korun), ve kterém ale nejsou započítány ztráty ze stávek. Jeho prohlášení ale podpořilo cenu akcií aerolinek.
Loňský provozní zisk snížily stávky o více než 200 milionů eur. Letošní stávky v únoru a březnu pak ze zisku za první čtvrtletí podle Spohra ukrojí 42 milionů eur a ve druhém čtvrtletí 58 milionů eur. Aerolinky se proto chtějí s odborovým svazem pilotů Vereinigung Cockpit (VC) dohodnout na nových tarifních smlouvách, které by vyřešily spory o platy a důchodové programy. Odbory to zatím nekomentovaly, chtějí tak učinit až po předložení příslušné nabídky.
Kvůli nedostatečnému kapitálu Lufthansa omezila investice na léta 2016 a 2017 vždy na 2,5 miliardy eur (zhruba 69 miliard korun). Právě z tohoto důvodu odsouvá dceřiná společnost Lufthansa Cargo výstavbu nového nákladního centra na letišti ve Frankfurtu nad Mohanem, která byla původně plánována na letošní rok.
Někteří investoři na valné hromadě zpochybnili záměr aerolinek rozšířit na úkor prémiových produktů nízkonákladové nabídky, hlavně pak prosazování značky Eurowings, jejíž podstatnou součástí se má stát Germanwings. Podle Spohra je takový přístup nutný, aby Lufthansa udržela krok s nízkonákladovými rivaly Ryanair a easyJet a aby si udržela linky na krátké tratě do Mnichova a Frankfurtu, odkud vypravuje ziskové dálkové lety.