EU kárala Německo kvůli letecké bezpečnosti, tvrdí list

ČTK ČTK
Aktualizováno 5. 4. 2015 23:28
Podle The Wall Street Journal EU před březnovou tragédií letounu Germanwings opakovaně vytýkala Německu nedostatky v kontrole bezpečnosti letecké dopravy.
Cestující v airbusu společnosti Germanwings.
Cestující v airbusu společnosti Germanwings. | Foto: Reuters

Washington - Evropská unie před březnovou tragédií letounu německé společnosti Germanwings dlouhodobě kárala Německo kvůli nedostatkům v kontrole bezpečnosti letecké dopravy. Napsal to list The Wall Street Journal. Ponětí o duševních potížích německého pilota, který katastrofu zavinil, neměl ani Spolkový úřad pro leteckou dopravu vydávající pilotní licence, upozornil také nedělník Welt am Sonntag.

Letoun Airbas A320 havaroval 24. března při letu z Barcelony do Düsseldorfu. Zahynulo při tom všech 150 lidí na palubě. Dosavadní vyšetřování ukazuje, že se strojem záměrně narazil do horského masivu ve francouzských Alpách druhý pilot Andreas Lubitz. Jeho pohnutky byly podle všeho sebevražedné.

Vyšetřovatelé zjistili, že 27letý Lubitz v minulosti trpěl psychickými problémy a sebevražednými sklony. Dokonce při svém výcviku informoval německou leteckou společnost Lufthansa, k níž patří i Germanwings, o těžké depresi, z níž se údajně dostal.

The Wall Street Journal nyní napsal, že představitelé Evropské unie už roky před neštěstím vyjadřovali obavy nad laxností německé kontroly leteckých společností. Loni v listopadu pak prý Berlín oficiálně vyzvali k nápravě dlouhotrvajících problémů.
"Úředníci EU poukázali na to, že německé orgány kontroly bezpečnosti leteckého provozu trpí chronickým nedostatkem pracovníků, což by mohlo ohrozit schopnost kontroly letounů a posádek, včetně lékařských prověrek," napsal list s odvoláním na dvě osoby obeznámené s touto záležitostí.

Deník v souvislosti s těmito informacemi poznamenal, že zatím není jasné, zda zjištěné nedostatky v německé kontrole patřily k faktorům, jež vedly k neštěstí. Nicméně francouzský vyšetřovací úřad BEA tento týden uvedl, že se bude zabývat mimo jiné i možnými systematickými nedostatky, včetně těch, jež se mohly týkat psychologické kontroly posádky.

Podle Welt am Sonntag Spolkový úřad pro leteckou dopravu (LBA) uvedl, že Lufthansa jej o Lubitzově "zdravotní minulosti" neinformovala. Lékaři aerolinek nevarovali LBA před "fází hluboké deprese" pilota. K Lubitzovým záznamům se úřad dostal teprve 27. března, tedy tři dny po tragédii.

Welt am Sonntag uvádí, že lékaři Lufthansy vyšetřovali Lubitze nejméně šestkrát od roku 2009. Právě během tohoto roku Lubitz informoval odborné učiliště Lufthansy, kde po dlouhé nepřítomnosti obnovil výcvik, že prošel "těžkými depresemi". V daném roce pilot prošel psychologickým vyšetřením a od té doby již nikdy.

 

Právě se děje

před 50 minutami

Lékárníci požadují přístup k záznamům o lécích, které pacienti pobírají

Lékárníci chtějí mít stejný přístup do lékového záznamu pacienta jako lékaři. Jen tak podle nich mohou poskytnout pacientům co nejlepší péči. Léková novela nyní čeká ke schválení ve Sněmovně. Lékárníkům vadí, že Senát navrhl, aby si pacienti mohli vybrat, kteří lékaři a lékárníci budou moci nahlížet do pacientových lékových záznamů.

Vládní novela má v duchu původního záměru zajistit, že ošetřující lékaři a lékárníci budou sdílet údaje o lécích, které má pacient předepsané. Smyslem je zabránit předepisování léků, jejichž vzájemné užívání by mělo nežádoucí účinky na pacienta.

Návrh senátorů Jitky Seitlové a Václava Hampla z klubu KDU-ČSL má však umožnit, aby pacient mohl souhlas s nahlížením do lékového záznamu udělit všem lékařům a lékárníkům, nebo pouze vybraným. Souhlas by mohl udělit kdykoliv a kdykoli jej také odvolat. Senátoři to zdůvodnili mimo jiné obavami ze zneužití možnosti zjistit, jaké léky pacient bere.

"Obavy ze zneužití údajů jsou naprosto zbytečné. Lékárníci jsou jednak vázáni mlčenlivostí stejně jako lékaři, lékový záznam je navíc opatřen řadou zabezpečení. Pouze lékárník, ze všech pracovníků v lékárně, bude moci na základě vlastního osobního bezpečnostního certifikátu vstupovat do tohoto systému," sdělil dnes prezident lékárnické komory Lubomír Chudoba. Navíc, v lékovém záznamu bude zaznamenána kompletní elektronická stopa a případné zneužití bude podléhat významným finančním sankcím i trestněprávní odpovědnosti, dodal.

Zdroj: ČTK
před 52 minutami

Skončila odstávka druhého bloku jaderné elektrárny Dukovany

V jaderné elektrárně Dukovany v sobotu skončila odstávka druhého bloku. Výroba elektřiny měla původně začít na konci června, ale kvůli opravě netěsnosti v parogenerátoru se odstávka o téměř tři měsíce prodloužila.

"Elektřinu začal blok dodávat ve 12:57 hodin", řekl mluvčí elektrárny Jiří Bezděk. V Dukovanech tak nyní pracují tři ze čtyř výrobních bloků. Na prvním výrobním bloku energetici dokončují plánovanou odstávku pro výměnu paliva.

"Přednost má vždy bezpečnost a jistota o stavu zařízení. Proto jsme si na diagnostice stavu, přípravě postupu, samotné opravě i následných zkouškách dali mimořádně záležet. Teprve na základě vyhovujících výsledků jsme se rozhodli druhý výrobní blok Jaderné elektrárny Dukovany opět uvést do provozu," uvedl ředitel Jaderné elektrárny Dukovany Miloš Štěpanovský.

Plánovaná odstávka prvního bloku skončí na přelomu září a října. Elektrárna Dukovany je v provozu od roku 1985. Loni dodala do sítě 14,25 TWh elektřiny. ČEZ prověřuje možnosti provozu nynějších bloků přibližně do roku 2045.

Zdroj: ČTK
Další zprávy