Mýtné brány budou hlídat i rychlost, plánuje ministr dopravy

ČTK ČTK
Aktualizováno 27. 5. 2015 13:27
Ministerstvo dopravy chce vypsat výběrové řízení na provozovatele mýtného systému ještě letos v létě. Úřad potřebuje vybrat nového dodavatele do konce příštího roku, kdy končí smlouva s firmou Kapsch.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Ministerstvo dopravy chce vypsat výběrové řízení na nového provozovatele mýtného systému ještě letos v létě, ideálně souběžně s červencovým termínem, kdy má základní parametry soutěže představit vládě. Na středečním setkání s novináři to řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Úřad potřebuje mít nového dodavatele vybraného do konce příštího roku, kdy končí smlouva se stávajícím poskytovatelem, společností Kapsch.

Posunutí termínu na letošní léto z původně avizovaného začátku příštího roku souvisí se snahou ministerstva vybrat nového provozovatele v jednacím řízení, které bývá časově náročnější. Výhodou je podle ministra to, že úřad během řízení se zájemci průběžně diskutuje, což by mělo vyloučit rizika následného napadání soutěže u antimonopolního úřadu. Zároveň připustil, že časový harmonogram je napjatý, dá se ale stihnout.

Tématem bude i rozsah zpoplatnění

Součástí informačního materiálu pro vládu by kromě základních parametrů soutěže měla být i představa rozsahu zpoplatněné sítě. Dosud úřad prosazoval zachování současného stavu, kdy jsou zpoplatněny dálnice, rychlostní silnice a část silnic prvních tříd s možností dalšího rozšiřování na komunikace první třídy.

To ale dlouhodobě kritizuje ČSSD, která prosazuje možnost rozšířit platbu i na krajské silnice nižších tříd. Úřad proto zadal studii ekonomické efektivity, kterou by do léta měla vypracovat ČVUT.

Mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a části silnic 1. třídy provozuje Kapsch na základě desetiletého kontraktu. Úřad nyní s firmou jedná o součinnosti pro hladký přechod na nového provozovatele, pokud by tato společnost nezvítězila v chystané soutěži.

Pro případ, že by současný provozovatel se státem nespolupracoval, počítá ministerstvo s vypsáním soutěže, která by nezohledňovala již vybudovanou infrastrukturu. Tím by ale byla znehodnocena investice ve výši šesti miliard korun, z nichž pět miliard připadá na náklady na vybudování mýtných bran a zbylá miliarda na palubní jednotky.

Brány budou hlídat rychlost

Ťok zároveň uvedl, že mýtné brány by do budoucna měly sloužit i k postihování řidičů nedodržujících povolenou rychlost nebo pro účely vysokorychlostního vážení kamionů. Problémy s nebezpečným překračováním povolené rychlosti vidí ministerstvo dopravy především v místech stavebních uzavírek na dálnicích.

O technických možnostech upravit brány, které slouží jako kontrola placení kamionového mýta, pro účely průběžného měření rychlosti už úřad jednal s Kapschem.

S měřením rychlosti může úřad prakticky ihned začít u kamionů, protože kontrolu jejich pohybu pomocí mýtných bran už v současnosti umožňuje stávající legislativa. Možnost využít brány k monitorování pohybu i osobních vozidel zadalo ministerstvo vypracovat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které spravuje silniční síť.

 

Právě se děje

Další zprávy