reklama
 
 

YouTube teď hlídá medvídek Panda

8. 7. 2011 16:30
Nový experimentální design videoserveru Youtube je vzdušnější a hledá inspiraci v internetovém undergroundu

Po novinkách na Facebooku a Googlu přichází s pokusem o změnu i nejpopulárnější internetový videokanál YouTube. A nutno podotknout, že na novém experimentálním kabátku je vidět, že právě Googlu YouTube už několik let patří.

Redesign jde totiž přesně ve stopách změn, které probíhají v souvislosti s rozjezdem nového projektu Google+. YouTube se na své uživatele snaží zapůsobit temnějšími tóny šedé a černé. Stránky v novém pojetí, které si prozatím můžete jen vyzkoušet, nabízejí také mnohem víc místa než ty na hlavní adrese. Jejich patronem a hlavním designovým prvkem je medvídek Panda.

Samozřejmost YouTube

YouTube založili tři (dnes už bývalí) zaměstnanci onlinové peněženky PayPal v únoru 2005. Od počátku byla stránka jasně zaměřená na sdílená videa. Neregistrovaní uživatelé si je mohli prohlížet a registrovaní vkládat, to všechno bez jakýchkoli omezení. Pouze v případě násilných či sexuálně explicitních videí je nutné ověřit svůj věk.

Obsah stránek tak od počátku tvoří hlavně jeho individuální uživatelé, teprve v poslední době začali svoje kanály na YouTube umisťovat, na základě smluv s Googlem, i mediální korporace a hudební vydavatelství. Google stránky koupil v roce 2006 a začal na nich prodávat reklamu, což začalo od roku 2008 trochu znepříjemňovat prohlížení samotných videí. Uživatelů však kvůli tomu neubylo.

V roce 2007 vyhrála YouTube soudní spor se společností Viacom, majitelem filmového studia Paramount, hudební stanice MTV a dalších mediálních akvizicí, která stránku obviňovala z šíření pirátských nahrávek. YouTube tak nemuseli platit miliardu dolarů odškodného, zato se zavázali odstranit jakoukoli nahrávku, o jakou majitelé autorských práv požádají. Dobrý vztah s hudebními vydavateli zpečetila YouTube v roce 2009, kdy ve spolupráci s Universal Music vznikla hudební služba Vevo.

Virální video a rickroll fenomén

Díky YouTube vznikl fenomén tzv. virálního videa. Čtyři nejsledovanější videa na YouTube jsou hudební klipy, to páté - s názvem Charlie mě zase kousl do prstu - je ale právě příkladem čistého virálního fenoménu. Krátkého, vtipného a emotivního videa, podle jehož příkladu se dnes snaží dělat levný a účinný marketing i světové reklamní agentury. S milým amatérismem ranných virálních videí se tak už dnes příliš nesetkáváme. "Charlie" má přesto v současnosti takřka 350 milionů zobrazení.

Dalším online video fenoménem je tzv. rickroll. Jeho podstatou je titulek něčeho očekávaného a bombastického, který však neskrývá link na skutečný obsah, ale na video obskurní popové hvězdy konce osmdesátých let Ricka Astleyho "Never Gonna Give You Up". Vtípek vznikl na fóru internetového "podzemí" 4chan.com a známá hackerská skupina Anonymus ho použila také při svém boji proti podobně obskurní americké Scientologické církvi. Rickův klip tak získal něco okolo 50 milionů zobrazení.

Kosmická panda

Nový design YouTube se kromě designových vylepšení, mezi které patří větší obrazovky náhledů a info panel na pravé straně, snaží stavět právě na podobných fenoménech, které z něj udělali asi nejvlivnějšího distributora video obsahu současnosti a to nejen v online světě. Nutno podotknout, že v korporátním pojetí tyto vtipy trochu ztrácejí smysl a bude mnohem zajímavější počkat si, jak na nový "cool" design zareagují cyničtí internetoví vtipálci.

autor: LP Fish | 8. 7. 2011 16:30

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama