Takřka raketový vzestup zaznamenala facebooková stránka s ultimativním názvem - 17. 8. 2011 v 17:00 VYPÍNÁME mobilní telefony!!! Ještě minulý měsíc se podobné akce zúčastnily jen stovky lidí, dnes jejich počet přesahuje 21 000.
Zajímavé přitom je, že akce není vedena s úmyslem poškodit operátory, ale upozornit veřejnost na obrovské rozdíly v cenách stejných služeb stejných nadnárodních společností v sousedních zemích. A také na činnost, z pohledu organizátorů akce spíš nečinnost, regulátora trhu - Českého telekomunikačního úřadu.
Všude je levněji
Organizátoři akce provozují už řadu měsíců blog Předražené volání, na kterém srovnávají ceny a služby, které zákazníkům poskytují operátoři v zahraničí a doma. Ceny volání jsou ve srovnání s ostatními zeměmi v Evropě nadprůměrné až nejdražší, přitom kupní síla českého obyvatelstva je spíše průměrná. Jsme jedinou zemí v Evropě, kde není ani jeden virtuální operátor.
Podle autorů blogu by Česku prospěl i čtvrtý operátor, který by na oligopolní český trh představovaný trojicí O2, T-Mobile a Vodafone vnesl závan konkurence a možné alternativy. U:fon není, podle organizátorů akce, možné počítat, protože používá nestandardní frekvenční pásmo a je použitelný pouze se speciálně upravenými telefony.
ČTÚ to vidí jinak
Podle vedoucí sekretariátu předsedy Rady Českého telekomunikačního úřadu Jany Artěmenkové je však zveřejněná kritika nespravedlivá. "Pokud jde o úroveň cen za mobilního volání, upozorňujeme na závěry srovnání průměrných cen mobilního volání, které ve své zprávě pravidelně zveřejňuje Evropská komise. Ukazují, že průměrná cena za minutu mobilního volání je v ČR na průměru hodnocených zemí EU (0,10 EUR)," uvedla v e-mailu Dataramě.
Podle organizátorů facebookového protestu je však metodika srovnání ČTÚ zavádějící. Jeden z nich, Martin Frýdek, oponuje: "Použijeme-li zprávu OECD, která používá jednotnou metodiku a přidáme přepočet paritou kupní síly, ceny za minutu volání u nás patří k nejdražším v Evropě. Na internetu lze najít i články obsahující srovnání výsledků zjištěných ČTÚ."
Chybí čtvrtý operátor
Podle Frýdka je však nejpodstatnější, že český zákazník si musí vybírat pouze z tarifů tří předražených operátorů. "Na trhu neexistuje možnost utéci ke čtvrtému nebo virtuálnímu operátorovi, tak jak je to běžné v zemích, které operátoři rádi používají pro svá srovnání," říká Frýdek.
A na svém blogu dodávají organizátoři protestu i příklady - levněji se dají podle jejich výpočtů nakoupit mobilní služby například ve Velké Británii, Lucembursku, Rakousku, Francii i Rumunsku.
Podle Artěmenkové není ani situace v ČR se třemi mobilními operátory nijak výjimečná. "Pro počet operátorů je logicky omezujícím faktorem disponibilita vhodných rádiových kmitočtů. ČTÚ připravuje na příští rok výběrové řízení, ve kterém hodlá nabídnout společně volné kmitočty z pásem 800, 1800 a 2600 MHz." Například v menším Rakousku ale pro virtuálního operátora místo je, a jeho zákaznici tak mohou dosáhnout na levnější volací balíčky.
Počet operátorů nevidí jako hlavní problém ani již citovaný Frýdek: "Tři operátoři na trhu opravdu nejsou výjimkou. Výjimkou ale je, že oligopol tří operátorů není regulován. Byl to ČTÚ, který v roce 2006 prohlásil přístup a původ volání (originace) ve veřejných mobilních telefonních sítích za plně konkurenční a možnost vstupu čtvrtého a virtuálního operátora přes protesty odborníků a různých iniciativ zrušilo. A dnes se ČTÚ vymlouvá, že nemá nástroje pro regulaci," říká na to Frýdek
Virtuální operátor
ČTÚ podle slov Artěmenkové nemá vliv ani na existenci či neexistenci virtuálních operátorů: "Dohody o virtuálním operátorovi jsou předmětem komerčních jednání mezi operátory samotnými." Ti se však, jak potvrzuje Artěmenková, nebyli o vstupu na svou síť schopni dohodnout.
S tím organizátoři protestu nesouhlasí. "Stav, kdy v ČR dodnes nefunguje jediný virtuální operátor, je výjimečný. To nás staví na úroveň Albánie nebo Běloruska. Přitom ČTÚ v roce 2009 "rozdávala" volné kmitočty a podmínkou pro přidělení již tehdy mohlo být vytvoření min. jednoho virtuálního operátora v každé síti. Tuto příležitost ČTÚ vedený Pavlem Dvořákem zcela promarnil. Ve většině evropských zemí přitom virtuální operátoři vstoupili na trh až po tlaku regulátora trhu," říká Frýdek.
Protest bude
I přes stanoviska ČTÚ považují organizátoři protest za oprávněný a má podle nich zvýšit tlak na regulátora trhu, který se podle nich nestará dobře o férové podmínky. Jak by tedy měla vypadat náprava? Organizátoři protestů žádají ČTÚ o zvážení vyloučení stávajících operátorů z prvního kola soutěže o zbývající frekvence tak, aby umožnil a podpořil vznik čtvrtého operátora.
Podle nich by stávající operátoři měli být připuštěni až do druhého kola výběrového řízení. "ČTÚ by měl vyvinout tlak na vytvoření virtuálních operátorů. Dalších námětů na zlepšení práce ČTÚ je mnoho. Stačí se podívat na aktivity britského regulátora Ofcom. Ostatně, ne bezdůvodně je práce ČTÚ hodnocena asociací sdružující evropské operátory ECTA velmi špatně," uvádí Frýdek. Z dvaadvaceti hodnocených států, z dosud nejčerstvější zprávy ECTA hodnotící rok 2009, je ČTÚ na druhém místě odzadu. Horší výsledky podal jen bulharský regulátor.