Nahradí mobily herní konzole?

Jan Kovalík
12. 7. 2011 12:30
Herní guru John Carmack predikuje nástup mobilního hraní na úkor současných konzolí
Foto: id Software

Herní průmysl čekají velké změny. Nebudou to změny, které proměnily hudební a filmový průmysl, a které má na svědomí digitalizace a distribuční modely šíření obsahu. Internetu se herní průmysl, včetně distribuce her on-line, přizpůsobil velmi pružně a efektivně. Změní ho ale skokově rostoucí výkon mobilních zařízení a cloud gaming.

 

Výkon mobilních zařízení, jako chytré telefony a tablety, se za posledních pár let výrazně urychlil a poslední modely těchto zařízení začínají povážlivě dohánět výkon současných herních konzolí. Duchovní otec her Doom nebo Quake a spoluzakladatel vývojářského studia id Software John Carmack to v rozhovoru pro server IndustryGamers uvádí na příkladu vlastního očekávaného titulu Rage.

"Když jsme začali pracovat na hře Rage, neexistoval iOS. Nebyl žádný iPhone. Toto vše se objevilo v průběhu vývoje jednoho herního projektu. A to je trochu děsivá představa, protože při práci na takto velkých projektech se nám zkrátka mění půda pod nohama," uvedl Carmack.

Paralelní růst

Ačkoliv se zážitek z hraní na herní konzoli, velké obrazovce s kvalitním zvukem nedá srovnávat s hraním na tabletu či mobilu, je zřejmé, že lidé novou mobilní platformu ke hraní využívají. Hrají sice jiný typ her, než na domácích konzolích, ale hraním na mobilech tráví čas. Podle Carmacka si tak zatím konzole a mobilní zařízení nekradou hráče navzájem, ale dochází k paralelnímu růstu obou. Velké tituly pro konzole se nikdy neprodávaly lépe a zájem o mobilní hraní stále roste. Alespoň z pohledu vývojářů her.

"Pokud ale mluvíme o hardwarových platformách, zcela určitě si dokážu představit budoucnost, kde namísto herní konzole budete mít mobilní zařízení, které si rozumí s vaší televizí, a když budete chtít zážitek na velké obrazovce s prostorovým zvukem, propojíte je. Zůstáváte ale na stejné platformě," říká Carmack.

Budoucnost hraní je v Cloudu

Dalším hybatelem změny na poli herního hardwaru je podle Carmacka cloud gaming, který již dnes v USA funguje díky systému OnLive, v Evropě se pomalu rozjíždí podobný projekt Gaikai. Tyto systémy poskytují hráčům srovnatelnou kvalitu hraní jako herní konzole, ovšem bez potřeby vlastnit výkonný hardware.

Pro hraní kvalitních her přes OnLive stačí průměrný laptop a (na Evropu směšně pomalé) připojení k internetu kolem 2 MB/s. Veškeré výpočty se odehrávají v supervýkonných datacentrech OnLive. Pokud tedy hráč pohne ovladačem, informace se pošle do datacentra, kde proběhne přepočítání a zpět se vrátií překreslená obrazovka. Vše samozřejmě v rámci milisekund.

Kombinace cloud gamingu a mobilních platforem by pak herní konzole zcela vymazala ze hry. Hráči by zkrátka konzoli přestali potřebovat.

"Je zcela bez debaty," říká Carmack, "že během velmi krátké doby budou k dispozici mobily silnější, než současná generace konzolí. iPad2 není rychlejší, než Xbox 360, ale fakt, že se mu výkonem tak rychle přiblížil znamená, že za 2 roky tu budou zařízení rychlejší, než pro které vyrábíme skvělé hry dnes."

 

Právě se děje

před 1 hodinou

České dráhy v pandemii přepravily meziročně o 64 milionů méně cestujících

České dráhy (ČD) v loňském roce přepravily 117,7 milionu cestujících, což je meziročně o 64 milionů méně. Důvodem poklesu byla koronavirová krize, která oslabila dálkovou i regionální dopravu. Dráhy kvůli tomu loni ztratily na tržbách více než čtyři miliardy korun. Letos navíc situace zatím pokračuje, oznámila v úterý společnost. V předchozích letech zájem o cestování vlaky pravidelně stoupal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy