Nahradí mobily herní konzole?

Jan Kovalík
12. 7. 2011 12:30
Herní guru John Carmack predikuje nástup mobilního hraní na úkor současných konzolí
Foto: id Software

Herní průmysl čekají velké změny. Nebudou to změny, které proměnily hudební a filmový průmysl, a které má na svědomí digitalizace a distribuční modely šíření obsahu. Internetu se herní průmysl, včetně distribuce her on-line, přizpůsobil velmi pružně a efektivně. Změní ho ale skokově rostoucí výkon mobilních zařízení a cloud gaming.

 

Výkon mobilních zařízení, jako chytré telefony a tablety, se za posledních pár let výrazně urychlil a poslední modely těchto zařízení začínají povážlivě dohánět výkon současných herních konzolí. Duchovní otec her Doom nebo Quake a spoluzakladatel vývojářského studia id Software John Carmack to v rozhovoru pro server IndustryGamers uvádí na příkladu vlastního očekávaného titulu Rage.

"Když jsme začali pracovat na hře Rage, neexistoval iOS. Nebyl žádný iPhone. Toto vše se objevilo v průběhu vývoje jednoho herního projektu. A to je trochu děsivá představa, protože při práci na takto velkých projektech se nám zkrátka mění půda pod nohama," uvedl Carmack.

Paralelní růst

Ačkoliv se zážitek z hraní na herní konzoli, velké obrazovce s kvalitním zvukem nedá srovnávat s hraním na tabletu či mobilu, je zřejmé, že lidé novou mobilní platformu ke hraní využívají. Hrají sice jiný typ her, než na domácích konzolích, ale hraním na mobilech tráví čas. Podle Carmacka si tak zatím konzole a mobilní zařízení nekradou hráče navzájem, ale dochází k paralelnímu růstu obou. Velké tituly pro konzole se nikdy neprodávaly lépe a zájem o mobilní hraní stále roste. Alespoň z pohledu vývojářů her.

"Pokud ale mluvíme o hardwarových platformách, zcela určitě si dokážu představit budoucnost, kde namísto herní konzole budete mít mobilní zařízení, které si rozumí s vaší televizí, a když budete chtít zážitek na velké obrazovce s prostorovým zvukem, propojíte je. Zůstáváte ale na stejné platformě," říká Carmack.

Budoucnost hraní je v Cloudu

Dalším hybatelem změny na poli herního hardwaru je podle Carmacka cloud gaming, který již dnes v USA funguje díky systému OnLive, v Evropě se pomalu rozjíždí podobný projekt Gaikai. Tyto systémy poskytují hráčům srovnatelnou kvalitu hraní jako herní konzole, ovšem bez potřeby vlastnit výkonný hardware.

Pro hraní kvalitních her přes OnLive stačí průměrný laptop a (na Evropu směšně pomalé) připojení k internetu kolem 2 MB/s. Veškeré výpočty se odehrávají v supervýkonných datacentrech OnLive. Pokud tedy hráč pohne ovladačem, informace se pošle do datacentra, kde proběhne přepočítání a zpět se vrátií překreslená obrazovka. Vše samozřejmě v rámci milisekund.

Kombinace cloud gamingu a mobilních platforem by pak herní konzole zcela vymazala ze hry. Hráči by zkrátka konzoli přestali potřebovat.

"Je zcela bez debaty," říká Carmack, "že během velmi krátké doby budou k dispozici mobily silnější, než současná generace konzolí. iPad2 není rychlejší, než Xbox 360, ale fakt, že se mu výkonem tak rychle přiblížil znamená, že za 2 roky tu budou zařízení rychlejší, než pro které vyrábíme skvělé hry dnes."

 

Právě se děje

před 2 hodinami

USA mají možná druhý případ koronaviru, Japonsko už jej potvrdilo

U texaského studenta, který navštívil čínské velkoměsto Wu-chan, je podezření na napadení novým koronavirem. Pokud se podezření potvrdí, půjde od druhý případ napadení virem způsobujícím zápal plic ve Spojených státech. Druhý potvrzený případ hlásí podle agentury Kjódó Japonsko.

Univerzitní student je v Texasu léčen s onemocněním dýchacích cest a je izolován doma. Zároveň jsou u něj prováděny testy na nově objevený koronavirus, který už v Číně zabil 18 lidí, z toho 17 ve Wu-chanu, který je ohniskem epidemie. První případ nákazy v USA byl oznámen ve středu ve státě Washington.

Japonské ministerstvo zdravotnictví mezitím potvrdilo druhý případ nákazy. Jde o čtyřicátníka, který v neděli do Japonska přicestoval z Wu-chanu. Nyní je muž hospitalizován.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 2 hodinami

Kvůli pádu muže do kolejiště večer nejelo metro na části linky B

Téměř čtyři hodiny nejezdilo ve čtvrtek večer metro mezi stanicemi Smíchovské nádraží a Florenc na lince B. Kolem 19:30 spadl ve stanici Anděl do kolejiště člověk, provoz se podařilo obnovit až necelou hodinu před půlnocí, vyplývá z informací na webu pražského dopravního podniku. Asi čtyřicetiletý muž srážku se soupravou metra nepřežil. Lidé v daném úseku museli na tramvaj, jít pěšky nebo využít jinou linku metra. Na místě zasahovali záchranáři, hasiči pražského dopravního podniku a policisté.

"Bohužel i přes rychlý zásah naší posádky utrpěl muž ve věku zhruba 40 let zranění neslučitelná se životem, na místě zemřel," řekla ČTK mluvčí pražské záchranné služby Jana Poštová.

Metro jezdilo bez omezení v úseku Zličín - Smíchovské nádraží a Florenc - Černý Most, v centrální části linky B byl provoz zastaven. Náhradní autobusy dopravce nezavedl, lidem doporučil využít tramvaje, hlavně linky 3 a 5, či přestup z tramvají na linku metra C.

Zdroj: ČTK
Další zprávy