reklama
 
 

Digitální zábava míří do oblak

6. 2. 2011 20:28
Playstation 4 nebo výkonnější server pro svou firmu si už možná nekoupíte

Znáte to sami - vaše firma potřebuje rychlejší server, vaše děti by si rády zahrály novou hru. Ale počítač zakoupený před několika lety už na nový software nestačí. Čeká vás tedy znovu tučná investice do hardwaru. Anebo ne, přibývají nová řešení.

Výhodu cloud computingu již dnes v Česku využívá řada firem. Namísto nákupu vlastního hardwaru a aplikací, přesouvají svá data na internet, respektive datacentra firem, které jim potřebný výkon pronajmou jako službu.

Hraní na dálku

Na stejném principu funguje i cloud gaming, tedy hraní her bez potřeby herní konzole nebo drahého herního počítače. Systémy umožňující "hraní v mraku" už přes rok fungují na různých místech světa. Nyní se výkonná datacentra přiblížila k hranicím Česka.

Využití cloud technologie při hraní videoher je velmi náročná operace. Na rozdíl od vzdáleného přístupu k databázím, obrázkům či videu, vyžaduje hraní současných her "na dálku" superrychlou odezvu a enormní výkon serveru. Když se hráč dotkne svého ovladače, putuje tato informace přes internet do stovky kilometrů vzdáleného datacentra, kde se celý obraz a zvuk přepočítá a výsledek putuje zpět na obrazovku hráče. Aby výsledný zážitek ze hry byl plynulý, je nutné, aby se to vše odehrálo během zlomku sekundy.

I na starém notebooku

To je úkol pro správce zábavních mračen, kteří hýří optimismem a čile rozšiřují svou síť datacenter. Pro uživatele jsou výhody zřejmé - možnost hrát nejnovější hry v nejvyšší kvalitě prakticky z libovolného zařízení. Průměrně rychlého notebooku (PC i Mac), iPadu, domácí televize nebo chytrého telefonu. Klíčové je jen dostatečně rychlé připojení k internetu - minimálně 5MB/s. Hry budou navíc automaticky aktualizovány.

Z digitální distribuce zábavy bude samozřejmě profitovat i herní průmysl. Svůj obsah doručí přímo k zákazníkovi, kterého od nákupu bude dělit jen kliknutí. Odpadne investice do přenosných médií, obalů a fyzické distribuce. Prodejci zábavy si slibují též konec pirátství, protože všechna data budou pod kontrolou správce.

Vyzkoušej, pronajmi, kup

Prodejní formáty poskytovatelů se jeden od druhého liší, všechny ale nabízí možnost zdarma si hru vyzkoušet, případně zakoupit tří nebo pětidenní přístup k plné hře. Hráči si mohou koupit celou hru anebo mít při placení měsíčního paušálu přístup ke kompletní databázi her svého poskytovatele. Do cloud gamingových systémů jsou zainteresováni všichni velcí hráči herního průmyslu, takže omezenost nabídky by do budoucna neměla být problémem.

Pionýry cloud gamingu jsou americké firmy OnLive a Gaikai. Prvně jmenovanou založila legenda digitálního videa a autor videokodeku firmy Apple - QuickTime - Steve Perlman. Zakladatelem Gaikai je herní vývojář David Perry, který stál při vzniku vývojářského studia Shiny Entertainment. Je autorem herních hitů jako MDK nebo Earthworm Jim.

OnLive funguje od minulého roku na území USA. Koncem letošního roku plánuje firma uvést službu do Velké Británie ve spolupráci s British Telecom. Systém OnLive umožňuje vedle pronájmu a zakoupení her též sledování ostatních přátel při hraní v tzv. spectator modu. Neomezený přístup do své databáze (zatím 40 titulů) nabízí OnLive za deset dolarů měsíčně. Průměrná cena jedné hry pro PS3 na disku je 35 dolarů.

Jeden klik daleko

Systém Gaikai není zatím komerčně k dispozici a nachází se ve fázi uzavřeného betatestování. Svá datacentra staví Gaikai průběžně po celém světě, a proto se do zkušebního programu mohou přihlásit i čeští hráči. Skupina betatesterů je ovšem omezená, takže i když splníte systémové požadavky, na pozvánku si budete muset počkat.

Gaikai svůj systém prezentuje jako reklamní platformu pro herní průmysl. Jejím cílem je doručit herní obsah co nejblíže k zákazníkům po omezenou dobu, aby měli možnost si titul vyzkoušet a případně koupit. Jejich dema bude možné vyzkoušet jediným kliknutím z libovolné platformy - webové stránky, tabletu či telefonu.

Nový systém digitální distribuce zasáhne samozřejmě vedle herního průmyslu i další odvětví. Robustní výpočetní výkon jako službu si budou moci pronajmout například filmaři při tvorbě vizuálních efektů. Budou moci pracovat s hi-end aplikacemi, které vyžadují výkonný hardware. Žádaný výkon si pronajmou v mraku, jen na potřebnou dobu.

autor: Jan Kovalík | 6. 2. 2011 20:28

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama