Seznamky na internetu jsou skvělý byznys. Jejich majitelé většinou zůstávají v pozadí a jejich uživatelé si zase své potenciální protějšky vybírají podle fotografií pozadí, případně podle profilů, kterými se jim vhodní partneři nabízí.
Tím co vlastně uživatelé dělají (a ne tím co napíšou, že dělají) se však většina z nich nezabývá. Jedna ze seznamek má k problému ale zcela unikátní přístup. Má sedm milionů uživatelů, vlastní ji čtyři matematici z Harvardu a vyhodnocují každou reakci každého uživatele.
Sice nevystavují kondiciogramy jako v jedné z nejpopulárnějších českých komedií, ale ke vztahům přistupují podobně vědecky. Ovšem stejně jako v Jáchyme hoď ho do stroje z tohoto chladného přístupu nemrazí. Naopak. Přináší zajímavý pohled a především zajímavé odpovědi.
Psychologie vs matematika
Základní stavebním kamenem OkCupid jsou tak data, která v první řadě pomáhají lidem dát se dohromady. Informace však také zatraktivňují seznamku pro reklamní inzerenty - ze kterých stránka žije - a navíc jsou zajímavým sociálním průzkumem.
„Většina jiných seznamek je založená na psychologii," říká výkonný ředitel seznamky OKCupid Sam Yagan. „Základní předpoklad jejich stránek je, že znají odpověď. Náš přístup není v tom, že existuje nějaká psychologická teorie, která odpoví na všechny problémy. Myslíme, že seznamování je problém řešitelný použitím analýzy dat. Neexistuje žádné kouzelné slovíčko, které každému pomůže najít lásku. Místo toho získáváme hodnoty díky platformě, která lidem umožňuje poskytnout informace, které nám pomáhají přizpůsobovat algoritmus podle potřeb každého jednotlivce."
K dnešku tak OkCupid vyhodnocují například pět milionů zpráv, zaslaných týdně uživateli mezi sebou. "Máme registrační údaje lidí. Pak jsme stanovili preference; odpovědi, které lidé dávali na otázky, které jsme jim pokládali. Občas tato data využíváme, ale není to náš hlavní záměr. Náš hlavní záměr je v oblasti odhalení preferencí.
Představte si, že byste v každém baru měli videokameru a že byste mohli sledovat jakoukoliv interakci mezi dvěma lidmi a úspěšnost téhle interakce. Na našich stránkách v podstatě takovou videokameru máme," pokračuje Yagan v rozhovoru pro server radar.oreilly.com.
Blog místo PR agentury
V roce 2007 najali OkCupid PR agenturu, aby jejich zajímavá zjištění ventilovala veřejnosti. Ta sice sezvala spoustu novinářů, ty ale uváděná data nezaujala a ze spolupráce tak nakonec nevznikl žádný mediální výstup.
OkCupid proto agenturu zase propustila a založila si blog OkTrends, na kterém publikují výsledky svých zjištění. Především díky němu pak do dneška zdvojnásobili počet uživatelů seznamky.
Blog totiž představuje nejen zajímavý materiál pro uživatele seznamky, ale skutečná data, ukazující že při hledání partnerů často uvažujeme spíš pragmaticky, než romanticky. A to i přesto, že všechny ty grafy a čísla jsou tu podány tak nějak … sexy.
Cvičíte ráda?
Díky tomuto přístupu zjistili OkCupid třeba fakt, že když se zvýší ceny benzínu, tak uživatelé sníží vzdálenost vhodných protějšků. Jednoduše totiž nechtějí investovat do schůzek tolik, kolik by projeli.
K dalším zjištěním dochází OkCupid překrytím odpovědí na dvě nebo více otázek. Například kombinací otázek: "Cvičíte ráda?" a "Je pro vás těžké dosáhnout orgasmu?" zjistili, že ženy, které nerady cvičí, uvádějí dvakrát vyšší počet problémů s orgasmem, než ty, které cvičí.
Zajímavý je také fakt, že analýzu dat neprovádějí na OkCupid nějakými složitými analytickými nástroji. „Většinou vezmeme databázi otázek a odpovědí a čísla pak zadáme do Excelu. Fakt že čtyři naši majitelé jsou matematici a na plný úvazek zaměstnáváme statistika ale znamená, že se těmi čísly vážně zabýváme," dodává Yagan.