Facebook zkouší inzerci v mobilech. Na cizích stránkách

Tereza Holanová Tereza Holanová
20. 9. 2012 13:03
Partnerům, kteří reklamu zobrazí, poskytne Facebook to nejdražší, co má - data o uživatelích
Foto: Reuters

San Francisco - Facebook se snaží zachytit tržby, které mu utíkají kvůli tomu, že stále více uživatelů používá sociální síť přes smartphone. Testuje proto zkušební verze inzerce, která by se měla na chytrých telefonech objevovat a která by měla pomoct vydělat více peněz.

Reklama se nemá ukazovat přímo na stránkách mobilního Facebooku, ale v aplikacích nebo na webech společností, s nimiž provozovatel sociální sítě uzavřel dohodu o spolupráci.

"Zobrazovat inzeráty mimo vlastní web Facebooku je dalším skvělým způsobem, jak ukázat lidem relevantní věci," uvedli zástupci skupiny v e-mailovém prohlášení. Na rozdíl od počítačů není praktické, aby se reklama zobrazovala odděleně, například v pravém bočním sloupci, připustil již dříve šéf Facebooku Mark Zuckerberg.

Zlatý důl

Partneři Facebooku tak dostanou přístup k uživatelům, jimž se inzerce zobrazí. Získají soukromá data, která nyní firma prodává i svým dosavadním inzerentům, tedy informace o věku, pohlaví či lokalitě uživatele, ale také vše, u čeho jedinec kliknul na "líbí se mi".

"Data o uživatelích jsou největším bohatstvím Facebooku. Je to zlatý důl informací, který roste rapidním tempem," komentuje Mark Mulligan ze serveru Media Industry Blog.

Podmínkou u těchto externích stránek či aplikací je, že se na ně osoba musí přihlásit právě přes Facebook. Jak ovšem zdůrazňuje agentura Bloomberg, natolik "sociální", aby uživatel viděl, kteří z jeho přátel měli již s inzerátem co do činění, systém prý nebude.

Nejnovější verzi mobilní reklamy společnost zatím spustila pouze ve Spojených státech. Test se týká pouze zařízení, která využívají operační systémy iOS od Apple nebo Android od Google.

Podobný typ spolupráce neprověřuje Facebook poprvé, před několika měsíci zkusil umístit reklamu na stránky výrobce her Zynga.

Dalším způsobem, jak na mobilních uživatelích vydělat, jsou takzvané sponzorované odkazy. Tedy "posty", které se lidem běžně zobrazují ve výčtu novinek, pokud u ní některý z přátel zadá „like".

Úkol číslo jedna

Z celkových tržeb z reklamy na americkém trhu chytrých telefonů zvládl Facebook zatím ukrojit pouze 2,8 procenta. Nejsilnější hráč Google aktuálně drží 55 procent, uvádí společnost EMarketer.

Že je vstup na trh mobilních zařízení pro americkou skupinu nyní prioritou, připustil i Zuckerberg. Dosavadní neúspěch v této oblasti nyní analytici považují za největší slabinu skupiny.

Na zprávu zareagovaly akcie Facebooku, které se dostaly na nejvyšší cenu za uplynulých sedm týdnů, a to na 23,29 dolaru za kus. Je nutné ovšem připomenout, že jejich upisovací cena v květnu činila 38 dolarů za kus.


 

Právě se děje

Další zprávy