Facebook odkryl karty a prozradil, jak nás sleduje

David Slížek
19. 11. 2011 15:36
Neděláme nic jiného než všichni ostatní, brání se Facebook ústy Artura Bejara.
Foto: Reuters

Facebook má přehled o webových stránkách, které jeho uživatelé navštívili za uplynulých 90 dnů, pokud obsahují tlačítko To se mi líbí nebo jiný plugin Facebooku. Navíc sleduje i pohyb další milionů lidí, kteří na něm účet nemají, ale z nějakého důvodu některou ze stránek na Facebooku navštívili.

Detailní informace o tom, jak Facebook sbírá data o uživatelích internetu, zveřejnil americký deník USA Today, kterému je odtajnil šéf vývoje této sociální sítě Arturo Bejar.

Cookies, kam se podíváš

Facebook v podstatě nedělá nic jiného než drtivá většina poskytovatelů webových služeb: ke sběru dat o uživatelích používá tzv. cookies.

Jde o malé textové soubory, které se do počítače uloží při návštěvě určité stránky. Prohlížeč si jejich pomocí může pamatovat nastavení stránky nebo například obsah košíku v e-shopu. Analytické společnosti také cookies využívají k měření návštěvnosti.

Když si založíte účet na Facebooku, vytvoří systém dva soubory cookies - browser cookie a session cookie. Facebook je pak využívá dvěma různými způsoby:

Jak vyzrát na cookies

Uživatel, který nechce, aby o něm stránky sbíraly data, může změnit nastavení ve svém prohlížeči, nebo používat tzv. anonymní režim prohlížení, který v posledních měsících zprovoznily všechny nejpoužívanější prohlížeče. Má sice svoje mouchy, ale k základnímu zabezpečení může stačit. Zájemci o hlubší anonymnitu pak musejí použít ještě sofistikovanější nástroje - například anonymní proxy či jiné nástroje.

1. Přihlášení uživatelé Facebooku

Pokud se přihlásíte ke svému facebookovému účtu, aktivuje se session cookie.

Ta obsahuje a ukládá informace o vašem jméně a e-mailu, seznamu přátel, lajkování, IP adresách, rozlišení obrazovky, operačním systému, používaném prohlížeči a navštívených stránkách (včetně data a času jejich návštěvy).

2. Nepřihlášení uživatelé Facebooku a noví lidé

Pokud sice na Facebooku máte účet, ale nejste k němu přihlášení, anebo pokud jste na Facebook přišli úplně poprvé, aktivuje se browser cookie.

Ta podle Facebooku neobsahuje žádná osobní data, jen unikátní číslo, které ji identifikuje. Sleduje informace o IP adresách, rozlišení obrazovky, operačním systému, používaném prohlížeči a navštívených stránkách (včetně data a času jejich návštěvy).

K čemu Facebook shromážděná data používá?

Využití údajů z cookies jsou podle Facebooku hlavně tři: data především pomáhají najít falešné účty nebo pokusy o phishingové útoky. Za druhé Facebook díky nim může sledovat, jak uživatelé jeho služby používají, a podle toho je vylepšovat.

Třetím možným účelem je samozřejmě využití pro přesnější zacílení reklamy - Facebook ale tvrdí, že posbíraná data k tomuto účelu zásadně nepoužívá.

Reklamy se podle něj zatím cílí pouze podle informací, které o sobě uživatel vyplní v profilu a podle toho, který obsah označí kliknutím na tlačítko To se mi líbí. A podle mluvčího firmy Andrewa Noyes Facebook neplánuje, že by na používání dat něco změnil.

Dělají to všichni

Neděláme nic jiného než všichni ostatní, brání se Facebook ústy Artura Bejara. Podobně uživatele sleduje i Google, Amazon, Microsoft, Adobe, Yahoo a vůbec většina dalších provozovatelů služeb.

Data o chování uživatelů jsou totiž pro ně životně důležitá - bez nich by nevěděli, jak lidé jejich weby používají a neměli by čísla o návštěvnosti, která jsou podstatná pro prodej reklamy.

V USA přesto sílí obavy z toho, zda tato data nejde zneužít. Zastánci přísnější ochrany připomínají, že se na Facebooku vyskytuje bezprecedentní množství ryze soukromých informací, jejichž případný únik může mít na uživatele podstatný dopad.

TIP: Líbí se vám naše články? Sledujte Dataramu na Facebooku, na Google+ nebo na Twitteru!

 

Právě se děje

Další zprávy