Cryostasis - příjemně chladivé dojmy

Karel Wolf
12. 6. 2007 0:00
Hra přímo ideální do těchto horoucích veder!
Foto: Hratelně.cz

Severní pól svou přízračností láká nejrůznější pomatené dobrodruhy a šílené vědce již hezkých pár století. Není to ale vůbec tak dávno, co do svých mrazivých tenat přilákal také herní vývojáře. Vedle uskladnění ponorek s jadernými hlavicemi a adrenalinové sporty pro pomatené ekology je zde totiž také ideální klima pro pořádně mrazivou first person akcičku s hororovými prvky.

Hru ukrajinského studia Action Forms představil představil před několika týdny české hráčské obci v rámci Prague-n-play 2007 východní herní moloch C1. Měli jsme možnost vyzkoušet ji mezi prvními a musíme, říci, že se chlapci z AF seč jim síly stačí, snaží napravit pověst po výrazně slabším Vivisectoru.

Foto: Hratelně.cz

Příběhové intro
Příběh nás zavede až kamsi na neudržovanou ruskou polární stanici, přesně takovou, jakou možná znáte z benchmarkových testů v 3D Marku. Jednoho dne, kdy mrzlo, až se polární vlci začali lámat v zatáčkách, se v roli Saši Nestorova, ruského to meteorologickéo badatele a vyprazdňovače stachanů se stoličnou vydáte z útulného tepla stanice na nevinnou výzkumnou misi, která skončí až nechtěným průzkumem vraku sovětského jaderného ledoborce North Wind. Když je Saša zahnán nepřízní počasí do útrob vraku, zachová se jako správný vědec (ze Sajúzu) a vydá se neprozřetelně na jeho průzkum (ve službách vědy, pochopitelně). A my, zmlsaní konzumenti hororových příběhů již dobře víme, že to byla ta největší blbost, jakou mohl v daný moment udělat.

Foto: Hratelně.cz

Dojmy takřka arktické (mlhavé i mrazivé zároveň)
Naštěstí jsme v tento moment mohli nastoupit my, geniální a udatní redaktoři Hratelně, abychom vzali Sašův osud do vlastních rukou. Kromě mrazu, který je prakticky všudypřítomný a liší se pouze mírou, jsme museli čelit nemrtvé posádce a ještě se k tomu navíc hrabat v biologické paměti nejrůznějších pozůstatků na lodi. Hra se může pochlubit celkem unikátním enginem, který kupříkladu umožňuje reálně simulovat účinky různých fyzikálních jevů. V daném případě hlavně tepla a různé míry chladu, kdy se stěny s přicházející zimou obalují náramnou jinovatkou a naopak (pozor, nelízat). Engine se jmenuje příznačně - AtmosFear.

Mráz se ale neprojevuje jen na Sašovi, poměrně přirozeně se odráží i na okolí a předmětech, které může Saša sbírat. Zajímavé je, že ve hře není klasická osa se škálou životní energie, jak jsme na to u FPS her zvyklí. Místo toho má Saša zkrátka pouze svůj jeden život (o který může být velmi jednoduše připraven). Ukazatele odsud ale nezmizely, Saša má totiž v levém spodním rohu obrazovky jakýsi miniaturní teploměr a když jeho teplota klesne pod únosnou mez, Saša umírá podchlazením. Důležitým prvkem tak bude hledání zdrojů tepla (u reaktoru, nad halogenovou žárovkou, žhnoucí uhlíky atd.), jinde vám bude skoro akorát (většina podpalubních prostor) a jinde budete doslova procházet procesem hloubkového mražení.

Foto: Hratelně.cz

Lepší než mrazák od Elektroluxu
Atmosféra hry je ponurá a chladná, leč rozhodně přesně tak akorát, aby vás dokázala udržet u monitoru. Bloumání po malých potemnělých chodbičkách a kajutách jednotlivých palub, ale ani mrazivý pobyt na vnějším ochozu během sněhové bouře ve vás prostě veselé pocity ani radostnou náladu jednoduše vyvolat nedokáže. K tomu přičtěte zmražené mrtvoly, (nejspíš špatně zmražené) nemrtvé, nebo obživlý biftek a máte na návštěvu psychiatra vystaráno. Tak krutí ale snad nechtějí být ani hoši z Ukrajiny, takže se nám distributor pochlubil, že Sašovi zpříjemní jeho putování lodním vrakem něco kolem 8 NPC (počítačem řízených postav).

Můžeme jen skrytě doufat, že nepůjde jen námořníky nebo urostlé ruské vědátory s rampouchem na vousech, ale že se najde i nějaká ta (sou)družka, jež by dala pojmu zahřátí opět trochu jiný rozměr. Asi nejbizardnějším prvkem zakomponovaným do hry je takzvané Mental Echo (mentální ozvěny). Saša se časem naučí vciťovat do posledních okamžiků organických pozůstatků a pomocí namražených námořníků tak postupně odhaluje tajemství North Windu a získá schopnost v omezené míře zasahovat do minulosti a ovlivňovat některé důsledky pro budoucnost. Právě tohle a hledání trochy toho teploučka se postará o mírně logické prvky a právě díky tomu hra uvízla i našem hledáčku.

Shrnuto, podtrženo, těžko soudit den před večeří, ale skoro to vypadá na opravdu zajímavý a pořádně mrazivý akční nářez, který nabídne zase trochu něco jiného, než na co jsme běžně zvyklí u her z východního konce světa. Jenom upřímně (tajně) doufáme, že někoho taky napadne tomu ještě zavčas dodělat multiplayer...

 

Právě se děje

Další zprávy