Dokument Digitální Česko je tradiční tuzemskou přehlídkou nenaplněných slibů, bezobsažných frází a útrpně přijímaných výsledků vydávaných za splněné mety, začíná svou obsáhlou analýzu vládní strategie publicista Patrick Zandl.
Jeho text zveřejnil placený internetový deník Insider ve čtvrtečním vydání.
Splnit jeden z hlavních cílů strategie - tedy rozšíření vysokorychlostního internetu - se povedlo jen díky mírnému zfalšování statistik, kdy DSL přípojky Telefóniky se považují za plně rychlostní, vzdor tomu, že na plnou rychlost dosahuje jen část klientů (kolik, to firma neprozradí, možná ani neví).
Podpora internetové ekonomice: nulová
Stejně tak WiFi připojení se automaticky bere za splnění broadbandového kritéria. Fakt, že jsme dlouho nezvládli uspořádat tendr o vysokorychlostní sítě LTE a ani dotlačit operátory k tomu, aby využili stávající licence pro mobilní sítě 3G a postavili v nich plošně použitelné sítě, jen dokresluje pozornost, podporu a důležitost, jakou vláda připisuje digitální ekonomice.
"Nulovou," krátce vystihuje situaci Digitálního Česka Zandl.
Aktualizovaný dokument - tedy jeho druhá revize - se minulý týden objevil na stránkách ministerstva obchodu a průmyslu. Nejcitovanější cíl strategie? Jednoznačný: do roku 2020 bude třicet megabitů pro každého, 100 Mb/s přípojka pak minimálně pro polovinu domácností. Pravděpodobnost, že bude cíl naplněn?
40 megabitů jen pro vyvolené
Telefónica sice záhy po představení strategie ohlásila navýšení přenosových rychlostí na 40 Mb/s, ale počet klientů, který na ně dosáhne, bude ještě nižší než dříve. Mezi klienty rozšířená bezdrátová připojení končí fakticky u 20 Mb/s, které nabízí technologie jako AirMax, a vzhledem k dostupným nelicencovaným frekvenčním pásmům není na dohled rádiová technologie, která by nabídla vyšší rychlosti pro stacionární uživatele. A jelikož u připojení za pár stokorun je amortizace hardwaru náročná, dá se očekávat, že bezdrátoví uživatelé se přemigrují k této hranici, do LTE se ale nepoženou. Už proto, že jejich místní poskytovatel jej nebude nabízet a koupit si jej u mobilních operátorů bude drahý špás, navíc regionálně těžko dostupný. Suma sumárum, je nepravděpodobné, že bychom se ke stanoveným cílům realisticky dobrali.
Celou analýzu Patrika Zandla, jak skutečně vypadá digitální Česko, čtěte v deníku Insider.