"Praha není Kodaň," zní oblíbená mantra pražských radních, když dojde na to, proč je v Praze tak nepříjemné a nebezpečné pohybovat se na kole. Pochybné odkazy na památkově chráněné centrum, členitost terénu nebo nedostatek financí spolehlivě odradí všechny, kdo o "cestování na vlastní pohon" byť jen přemýšlí.
Všude po stezce
Ti, které nedorazí červencové zdražení MHD a lásce jménem bicykl zůstanou věrní, budou brzy moci vzít odpovědnost do svých rukou. Respektive zvýšit svou bezpečnost i bez pomoci města, které oproti trendu celé Evropy stále víc rozumí pohledu těch, kterým pod kapotou ržou koňské síly.
Pruh pro cyklisty, který na silnici alespoň opticky dává na srozuměnou, že vozovka nepatří jen autům, bude brzy moci putovat s cyklistou. Alespoň podle nápadu studentky designu z University of Brighton Emily Brooke. Ta sestrojla malé zařízení, které symbol cyklisty a směrové šipky projektuje na vozovku několik metrů před cyklistou.
Být vidět
"Chtěla jsem vyřešit problém bezpečnosti cyklistů ve městech viditelností a uvědoměním si jejich existence v provozu," svěřila se serveru BikeRadar. "Osmdesát procent nehod cyklistů je způsobeno za situace, kdy jedou rovně a nabourá do nich automobil, protože je řidič přehlédne. Cyklisté jsou v městském provozu zkrátka špatně vidět."
Znak cyklisty, který řidiči znají z dopravních značek, má navíc mnohem větší psychologický dopad a nedá se zaměnit za neon nebo blikající reklamu, jako je tomu u bezpečnostních cyklistických světel.
Nápad promítat bezpečnostní symboly samotným cyklistou není úplně nový. Již v roce 2009 přišla s prototypem "lasrové stezky" dvojice amerických designérů Alex Tee a Evan Gant, kteří založili firmu Light Lane. Jejich zařízení promítá souvislou čáru vedle cyklisty a symbol za bicykl, aby byl vidět zezadu. Nepodařilo se jim ale projekt dotáhnout do finální fáze produkce.
Ve dne, v noci
Podobný nápad realizovala letos v rámci výstavy Povinná výbava i dvojice českých umělců Vladimír Turner a Ondřej Mladý. Jejich projekt akcentoval spíše uměleckou stránku, než praktické využití.
Řešení Emily Brooke je výjimečné tím, že laser, vysílající znaky na vozovku je viditelný i za denního světla. Díky svému projektu získala šanci, pokračovat v jeho rozvoji na univerzitě Babson College v americkém Massachusetts.