Praha - Před třemi lety to vypadalo, že to má další tradiční česká značka spočítané. Kopřivnická Tatra prodělala v roce 2012 téměř miliardu korun, další miliardu a půl dlužila a více než tisíc lidí se bálo o práci. Firmu nakonec převzalo duo podnikatelů Jaroslav Strnad a René Matera. A Tatrovce se daří.
"Jen za rok 2015 vydělala Tatra víc, než za kolik ji koupili a kolik do ní museli investovat," říká v rozhovoru pro Hospodářské noviny Petr Rusek, šéf představenstva firmy a dlouholetý spolupracovník Strnada. Loni měla firma při tržbách 3,7 miliardy korun čistý zisk 390 milionů korun, o třetinu vyšší než v roce 2014.
Hlavní vstupní náklad přitom byla na jaře 2013 koupě pohledávek ve výši 650 milionů korun od dvou bank, údajně za méně než polovinu jejich hodnoty. Následovaly investice do stojícího provozu. Ještě ten rok pak dostalo nové vedení Tatru z miliardové ztráty do zisku 170 milionů.
Noví majitelé firmu koupili v historicky první exekuční dražbě celého podniku. "Když jsme firmu přebírali a já musel poprvé předstoupit před zaměstnance, měl jsem strach, že mě zbijí. Lidé nevěděli, co se bude dít, výroba stála, byli naštvaní na tehdejší vedení i majitele," popisuje situaci z jara roku 2013 Rusek.
Tatra nabírá
Ani propouštění se tehdy Tatra nevyhnula. Prodeje vozů šly rapidně dolů − ještě v roce 2007 prodala kopřivnická firma téměř dva a půl tisíce aut, v roce 2012 to nebyla ani pětistovka. A i když šly prodeje vozů postupně nahoru, původních objemů výroby Tatra zatím nedosáhla a zhruba 150 zaměstnanců muselo odejít.
"To se ale nyní konečně otočilo a nabíráme ve větším. Jen od června loňského roku jsme přijali 180 nových zaměstnanců," říká Rusek s tím, že dalších 80 lidí letos firma ještě nabere. I když, jak přiznává, není v regionu lehké sehnat kvalifikované zaměstnance.
V letošním roce tak plánuje navýšit tržby až na 4,5 miliardy korun a počet prodaných vozů z 858 až zhruba na 1300. A plánuje dál růst − za pět let chce do výroby firma investovat téměř 1,8 miliardy korun a postupně navýšit kapacitu až na 1800 vozů ročně.
Hned po převzetí nicméně vedení firmy oznámilo, že původních čísel výroby z let minulých ani dosáhnout nehodlá. A namísto velkého počtu sériových vozidel se firma zaměřuje na speciálně upravená auta na zakázku postavená na unikátním podvozku Tatry.
Zhruba čtyři pětiny produkce kopřivnické firmy dnes směřují na vývoz do zahraničí. "Nejdůležitější trhy letošního roku se kromě domácího Česka a Slovenska ponesou v barvách Indie, Německa, Egypta nebo Jordánska. Celkově chceme vyvážet zhruba do dvacítky zemí," říká obchodní ředitel Tatrovky David Pipal.
Podrobnosti čtěte v Hospodářských novinách.