Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) proto vyzvala developera k jednání o oboustranném odstoupení. Řekl to šéf státní organizace Jiří Svoboda. Smlouva podle něj byla uzavřena předčasně. Budoucí využití pozemků by nejraději viděl pro státní účely, zmínil úvahy o nové budově Národní galerie. Developer pro zrušení smlouvy nevidí důvod.
Kupní smlouvu, která počítá s prodejem pozemků firmě Amádeus Real nejpozději do roku 2030, podepsal Svobodův předchůdce ve funkci Pavel Surý. Státní podnik tehdy uzavřel smlouvu s Amádeus Real bez veřejné soutěže. Podle obou stran smlouva počítá se stanovením ceny pozemků až v době transakce za pomoci znaleckých posudků tak, aby odpovídala cenám okolních pozemků.
"SŽDC vyzvala developerskou společnost Amádeus Real k vzájemnému odstoupení od smluv bez jakékoliv úhrady," řekl Svoboda. Firma Amádeus Real se podle jejího mediálního zástupce Karla Samce s obsahem výzvy seznamuje. "Mohu v tuto chvíli pouze znovu zopakovat, že nám stále nejsou známy žádné důvody pro zrušení smlouvy, a jsme i nadále připraveni své smluvní povinnosti plnit," dodal.
Podle Svobody byla smlouva o budoucím prodeji pozemků uzavřena, aniž byly hotovy plány navazujícího projektu, ke kterému organizace pozemky dosud potřebuje. "Myslím, že tento smluvní vztah byl předčasný a neumožnil trhu se ke smluvnímu ohodnocení pozemků nějak vyjádřit," podotkl.
Pozemky by podle šéfa SŽDC měly sloužit především ke společenským účelům. "Chtěli bychom, aby státní majetek sloužil primárně státu, a ne pouze pro developerské projekty, které ze zmíněné smlouvy vyplývají," podotkl. Na pozemcích u dejvického nádraží a stanice metra Hradčanská, které vlastní vedle SŽDC také pražský magistrát, zvažuje výstavbu své nové budovy Národní galerie.
Moderní objekt pro prezentaci současného umění by doplnil soubor historických budov galerie. "Pokud se podaří státním firmám vyčistit pozemky od těch zvláštních smluv, chtěli bychom otevřít diskusi o využití novostavby a Veletržního paláce. Například tunel u dejvického nádraží v Praze by se dal využít jako parkoviště. Národní galerie má šest objektů a žádné parkování," řekl generální ředitel Národní galerie Jiří Fajt.
Pokud developer nepřistoupí na výzvu správy železnic, je Svoboda připraven na další možnosti ohledně odstoupení od smlouvy, konkrétní kroky však neuvedl. Pokud se firma nevyjádří během prosince, chce se Svoboda vrátit k jednáním v lednu.
"Jsem však optimista a věřím, že se dohoda najde," dodal. Upozornil, že nemovitosti na pozemcích a v jejich těsné blízkosti vlastní několik majitelů, včetně firmy Amádeus Real. V případě dalšího nakládání s pozemky se tak majitel musí dohodnout se všemi vlastníky.
Pozemky u dejvického nádraží jsou pro SŽDC klíčové kvůli připravované trati z Prahy do Kladna. Správce kolejí plánuje pod pozemky vést trať v tunelu, který by měl z dejvického nádraží pokračovat k nádraží na pražském Veleslavíně. O přesné podobě vedení tunelů ale zatím není rozhodnuto.