Světové ekonomické fórum není jen pětidenním maratónem přednášek, panelů a diskusních kroužků. Setkávají se tu i nejvlivnější lidé světa. A "setkávání" je i jedním z důvodů, proč se vůbec tito lidé na fórum vydají.
Šance potkat zde svého obchodního partnera, konkurenta, či budoucího investora je velkým lákadlem.
"Ne" emailu
Hned první den se v rámci fóra mluvilo i o přístupu k zaměstnancům. Závěr byl takový, že by nadřízení a šéfové neměli nadměrně užívat e-mail, naopak by měli se svými kolegy a pracovníky mluvit přímo, z očí do očí.
Tuto poučku si vzal k srdci i Anil Sethi, který vede švýcarskou společnost Flisom, jenž vyvinula solární panely stejně pružné jako plastové desky, a vydal se na lov kontaktů.
Do pěti let podle něj bude technologie výroby tak levná, že je bude možné využít jako přímou konkurenci tradičním formám energie. A tak přijel do Davosu, aby našel silného partnera, který mu pomůže projekt rozjet.
"Rád bych tu našel kontakty, které by nám pomohly proniknout na trh," říká dle BBC Anil Sethi.
Své by o shánění investorů mohli vyprávět například zakladatelé společnosti Google Larry Page a Sergey Brin, kteří se letos do Davosu vydali. Cestu ze Spojených států do Švýcarska vážil i šéf firmy Microsoft Bill Gates.
Poprvé mezi největšími
Pro Yaela Maguira bylo letošní zasedání první v životě. Je spoluzakladatelem technologické společnosti ThingMagic.
"Ani jsem nevěděl, co mám přesně čekat," uvažuje.
Doufal, že potká zajímavé lidi, že si užije zajímavé rozhovory a snad najde i podporu pro svůj byznys.
Během čtyř dnů fóra k tomu měl spoustu příležitostí.
Z letadla na plac
Zaplatit téměř patnáct tisíc dolarů, tedy asi 300 tisíc korun, za možnost přístupu na kongres není pro velké firmy a bohaté byznysmeny žádný problém. Najít si ale v nabitém kalendáři pět dní, plus dva dny na cestu, to už může pro mnohé znamenat významnou oběť.
Přesto top-manažeři neváhají a ještě se zarudlýma očima po letu přes půl planety se rovnou vydávají do víru fóra. Proč? Nejen vyřešit nejpalčivější problémy globalizujícího se světa, ale i proto, aby potkali své staré známe, svého dodavatele, odběratele, či šéfa firmy, která hledá investora pro svůj revoluční projekt.
A to platí i opačně. Ředitelé začínajících firem s dobrými nápady přijedou, aby zkusili zlomit některého z bohatších kolegů a "dotlačit" ho k investování. A kde se lépe dohadují takováto spojení, než v přátelském prostředí zimního střediska v Davosu, uprostřed luxusu a význačných osobností?
Zatímco v sálech a salóncích se odehrává skutečná vřava a promíchávají se myšlenky a světonázory, v kuloárech či kavárničkách putují vizitky z ruky do ruky, lidé se představují navzájem a spiklenecky mluví o svých plánech a aktivitách.